Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköping

Företag varnas efter blöt Oktoberfest

Publicerat onsdag 3 december 2014 kl 13.37
Socialnämndens Ola Nilsson: Lite förvånad blir man
(2:01 min)
Oktoberfest
Så dukades upp till Oktoberfest på Elmia. Arkivfoto: Therese Edin/Sveriges Radio

Oktoberfesten på Elmia i Jönköping i september spårade ur, ölen flödade och polisen fick ingripa flera gånger när flera tusen personer festade till det.

Det konstaterar socialnämnden i Jönköping och tilldelar förtaget Sodexo som arrangerade festen ihop med det kommunala mässbolaget Elmia en varning. Nämnden är kritisk till att alkohollagen inte följts.

De uppvisar ett stort antal brister. Det matutbud som lagen kräver fanns inte. Många var märkbart berusade med ett antal omhändertagande av polisen och de hade också rabatterat större ölsejdlar. Det ses som uppmuntran till större konsumtion av alkohol.

I ett mejl från polisen som var på plats berättas om "hög berusningsgrad och flitigt urinerande och med fyllebråk som följd. Vi tvingades gå emellan vid några tillfällen för att förhindra misshandel."

I mejlet föreslås också att man nästa år försöker påverka arrangören att halvera procenthalten i ölen, som enligt uppgift ska ha hållit minst sex procent på festen i september. Den serverades också i enlitersglas.  

Företaget Sodexo som fått yttra sig i ärendet håller med om att det fanns vissa brister, men tycker att en erinran, som är en lägre grad av kritik, borde ha räckt.

Men företaget har en annan bild av festen, säger bolagets jurist Olle Westerlund.

Vi överväger att överklaga socialnämdens beslut till Förvaltningsrätten.

Varningen betyder däremot inte att det inte kan bli en oktoberfest nästa år, säger Ola Nilsson, socialnämndens ordförande. Det hänger i stället på om Sodexo åtgärdar bristerna. Och han är lite förvånad över hur det gick till på festen.

Lite förvånad blir man. Samtidigt så hade de ju redan i marknadsföringen dragit på ganska hårt att alkoholen stod i centrum.

Oktoberfesten anmäldes redan innan festen startade av socialförvaltningens tillståndsenhet. Orsaken då var att reklamen för festen ansågs förhärliga alkohol, något som fick Elmia att ändra annonseringen.

Maria Rymell
maria.rymell@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".