Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköping

Missnöje med stjärnkockens restaurang på Spira

Publicerat torsdag 8 januari 2015 kl 04.26
Boel Östlund om bemötandet: Jag känner mig inte välkommen
(2:04 min)
Spira. Pressbild.
1 av 2
Kulturhuset Spira i Jönköping. Pressbild.
Boel Östlund. Foto: Peter Jernberg/Sveriges Radio.
2 av 2
Boel Östlund, besviken restauranggäst på Spira. Foto: Peter Jernberg/Sveriges Radio.

Den prestigefyllda restaurangen på konserthuset Spira i Jönköping, med stjärnkocken Tommy Myllymäki i spetsen, har hamnat i bråk med Spira om hur restaurangen ska drivas.

Det råder delade meningar om vilken service och vilket utbud restaurangen ska ha.

– Servicen kunde vara bättre, tycker jag. Bemötandet... Jag känner mig inte välkommen. Man tycker att det är ett finare ställe som man kommer till, om man får säga så, och räknar kanske med lite bättre service, säger Boel Östlund från Hovslätt i Jönköping, en av flera kunder som reagerat negativt på Restaurang Spiras service.

När hela länets konsert- och teaterhus Spira startades för drygt tre år sedan vid Munksjöns strand i Jönköping av dåvarande landstinget, numera Region Jönköpings län, anlitades den internationellt prisade stjärnkocken Tommy Myllymäki. Men det visade sig att stjärnan själv inte var så ofta på restaurangen som kontraktet med landstinget krävde och för ett år sedan berättade Jönköpings-Posten att landstinget valt att inte bryta kontraktet, utan istället förhandla bort att Myllymäki måste vara på plats. Nu visar det sig dessutom att det även varit samarbetsproblem mellan statusrestaurangen och Spira.

Gäster har klagat på sen mat, dåligt matutbud och dålig service och landstinget och personal på Spira har fått klagomål. Spiras personal och restaurangen har inte varit överens om vad som krävs när maten serveras i samband med lunchkonserter och i föreställningarnas pauser.

– Vi var fler som tyckte det och kände att det här är inget som vi går till igen, för det finns så många matställen i stan, säger Boel Östlund.

Rekommenderar du dina vänner att gå dit i dag?

– Nej, det gör jag inte.

Samarbetsproblemen mellan Myllymäkis restaurang och Spira var uppe på högsta politiska nivå i landstinget så sent som i december, men Per-Ola Nilsson, tillfällig verksamhetschef för Spira, tonar ner bråket och säger sig inte känna till detaljerna eftersom han tillträdde i slutet av förra året:

– Det är klart att det finns synpunkter på alla verksamheter som säljer tjänster eller varor till sina kunde.

Så du känner inte till att det finns någon meningsskiljaktighet mellan Spira och restaurangen?

– Alltså, vi har samtal oss emellan kontinuerligt och jobbar med ständiga förbättringar.

Från restaurangens sida medger man att det inledningsvis var problem med vad som förväntates av dem, men i dag fungerar dialogen mellan dem och Spira bra, hävdar de.

– Jag känner väl inte att vi haft några samarbetsproblem, däremot har vi kanske fullt inte alla gånger haft samverkan. Nu har vi väldigt bra samverkan och väldigt bra samarbete. Det är väl som alltid när man jobbar inom servicesektorn att man blir bedömd varje dag. Vårt mål är givetvis att ha 100 procent nöjda gäster. Alla dagar kanske man inte klarar av att nå upp till det, men det är vår målsättning, säger Stefan Isaksson som är delägare i restaurangen.

Vilken erfarenheter har du av Spira i Jönköping? Kommentera!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".