Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköping

Här är branscherna med flest missnöjda kunder

Publicerat måndag 26 januari 2015 kl 04.52
Annika Wilow Sund: Man måste vara påläst
(3:54 min)
Annika Wilow Sund, konsumentrådgivare i Jönköpings kommun. Foto: Jonatan Nilsson/Sveriges Radio.
Annika Wilow Sund, konsumentrådgivare i Jönköpings kommun. Foto: Jonatan Nilsson/Sveriges Radio.

Har du också någon gång känt dig lurad när du precis tecknat ett nytt abonnemang? Då är du inte ensam, visar en undersökning från konsumentrådgivningen.

Tittar man på de siffror som konsumentrådgivningen i Jönköping tagit fram sticker några branscher ut:

  • Försäljning av begagnade bilar
  • telefon- och internetabonnemang 
  • hantverkartjänster låg bakom de flesta konsumentklagomålen i Jönköping 2014.

– Klimatet har blivit tuffare. Det finns många fler säljare som är offensiva, som inte alltid har schyssta metoder för att sälja sina produkter, säger Annika Wilow Sund, som är konsumentrådgivare i Jönköpings kommun.

Hon har sitt kontor på A6-området i Jönköping. Telefonen är hennes viktigaste redskap, det är många som ringer och vill ha rådgivning i konsumentfrågor. Enligt en sammanställning av förra årets ärenden i Jönköping gäller nio av tio ärenden missnöje efter köp. Verksamheterna som toppar missnöjeslistan är försäljning av begagnade bilar, telefon- och internetabonnemang och hantverkartjänster.

– Alla de här branscherna handlar om områden där konsumenterna inte har tillräcklig kompetens. Man saknar kunskap om bilar, telekombranschen också ett tekniskt område och naturligtvis hantverkarbranschen också. Som konsument är man där, i synnerhet, ovan att ingå avtal, säger Annika Wilow Sund.

De flesta som ringer till konsumentrådgivningen är personer som har svårt att kommunicera eller förstå vad de ger sig in på. Det kan vara ungdomar, personer som inte kan språket och äldre som enligt Annika Wilow Sundhs tror lite för mycket på andra människor. För i dag ställs det höga krav på konsumenten.

– Det handlar om att skaffa sig information, läsa på innan, använda fantasin; vad kan gå fel? Vad har andra gjort för misstag? Det finns inga genvägar, man måste vara påläst, så är det.

Man får inte lita på någon alls längre eller hur ser det ut?

– Nu får ju vi bara till oss de problem som varit, så visst finns det några man kan lita på, men man ska vara jättenoga med vem man ingår avtal med, säger Annika Wilow Sund.

Kommentera gärna: Hur gör du för att slippa bli en lurad konsument?

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".