Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Trafik

Båtklubbar protesterar mot "pris-chock" på Göta kanal

Publicerat torsdag 5 februari 2015 kl 12.44
Hans Mörk: Det kommer aldrig löna sig
(12 min)
Göta kanal. Arkivbild, foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio
Göta kanal. Arkivbild, foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio

Att ta båten från Vättern ut till havet genom Göta kanal blir dubbelt så dyrt till sommaren.

AB Göta kanal har beslutat att slopa insjörabatten som gäller medlemmarna i de 24 båtklubbar som finns i Vättern. Det innebär att det under högsäsong i sommar kommer att kosta runt 10 000 kronor för en båt från Vättern att ta sig fram och tillbaka genom Göta Kanal. Med den tidiagre rabatten kostade det hälften.

Hans Mörk, ordförande i Jönköpings segelsällskap, är en av dem som reagerat  på det brev de nu fått från kanalbolaget.

– Rabatten har funnits för att insjöbåtarna på någorlunda rimliga villkor ska kunna trafikera den (kanalen). Men vi går där inte en gång, vi går där inte två gånger utan vi går där nästan varje år. Man kan jämföra det med att jag åker till Gotland och jag sitter bredvid en gotlänning som betalar 40 procent av det jag gör, det har jag inget ont av.  Vi använder kanalen för att komma ut till andra vatten och det är en hel del båtar från Vättern som utnyttjar den möjligheten. 

Nu höjs alltså resan via kanalen för Hans Mörk och andra båtägare i Vättern till det dubbla, något han tror får följder för kanalbolaget.

Alla som vet något om prismekanismer vet att 2+1 inte blir tre utan kanske 1,5. Man kommer tappa trafik på Göta kanal, folk har inte råd, säger Hans Mörk.

Det 24 båtklubbarna har nu skrivit ett gemensamt protestbrev till Länsstyrelsen i Östergötland, eftersom det är landshövdingen Elisabeth Nilsson som sitter som styrelseordförande i AB Göta kanalbolag.

– Jag förstår att många tycker det borde vara billigare att gå i kanalen men vi är i en situation där vi är ett affärsdrivande bolag och precis som Hans säger kommer en del av våra intäkter från skattemedel. En stor del kommer från båtarna oavsett om det är fritidsbåtar eller passagerarbåtar. Vi måste se till att det går jämnt upp, vi har ingen kassako i bidraget från staten. Dessutom står vi inför stora investeringar. 

– Det vi gjort istället är att införa en lågsäsongs-rabatt som gäller för alla, säger Elisabeth Nilsson.

Men att köra ut båten till havet i början av juni för att sedan inte kunna åka tillbaka förrän i slutet av augusti då priset sjunker igen, är inget alternativ för Vätterns fritidsbåtar, menar Hans Mörk.

Hör hela debatten mellan Hans Mörk och Elisabeth Nilsson i ljudklippet ovan.

Kommentera gärna: Gör kanalbolaget rätt som slopar "insjö-rabatten"? 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".