Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Smålandsstenar

De kämpar för sin järnväg

Publicerat måndag 16 februari 2015 kl 16.54
Minoo Akhtarzand: Vi behöver se till att vi lyfter trafiken
(5:29 min)
Landshövding Minoo Akhtarzand med flera diskuterade Krösatågets framtid i Smålandsstenar. Foto: Kjell Ahlkvist/Sveriges Radio.
1 av 2
Landshövding Minoo Akhtarzand med flera diskuterade Krösatågets framtid i Smålandsstenar. Foto: Kjell Ahlkvist/Sveriges Radio.
Järnväg i Smålandsstenar. Foto: Therese Edin/Sveriges Radio.
2 av 2
Sträckan Nässjö - Halmstad som går genom Smålandsstenar är hotad. Foto: Therese Edin/Sveriges Radio.

I dag möttes politiker och näringslivspersoner för att diskutera hotet mot tågsträckan Nässjö - Halmstad.

Jag tycker att vi gemensamt, både de politiska ledningarna inom det här området och även regionerna, tillsammans med näringslivet ska se till att vi lyfter trafiken på den här banan så den får överleva. Sedan behöver vi hitta finansieringlösningar.

Gislaveds kommun kallade idag till möte i Torghuset i Smålandsstenar angående Krösatågets och godstrafikens framtid på sträckan Nässjö - Halmstad. Kommunen vill öka godstrafiken medan Trafikvverket vill dra ner stödet för persontrafiken.

Det var politiker och näringslivspersoner som samlades i Torghuset för att diskutera läget med Trafikverket.
– Intresset har varit enormt att komma och sätta sig in i frågan. Jag är glad över de konstruktiva förslag som kom fram, säger kommunalrådet Niclas Palmgren (M) i Gislaved som var initiativtagare till mötet.

Sträckan Halmstad - Nässjö har fått tio miljoner i årligt bidrag sedan 2011. I höstas beslutade Trafikverket att fasa ut bidraget och 2016 eller 2017 är det borta.

Stödet det handlar om går till sträckor som behövs av tillgänglighetsskäl. Men sedan några år tillbaka använder Trafikverket en modell med åtta kriterier, och med hjälp av den avgörs vilka sträckor som ska få stöd. Och då är inte Halmstad - Nässjö en av de som behöver stödet mest. Det säger Peter Uneklint, samhällsplaneringschef på Trafikverket.
– Det viktiga här är att alla kommuner och medborgare kan lita på att staten förhåller sig neutralt och det är därför vi tagit fram den här tillgänglighetsmodellen.

Mötet i dag - förändrar inte det nåt?

– Nej, det gör det inte.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".