Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SOS Alarm beklagar bemötandet

Publicerat fredag 20 februari 2015 kl 16.06
Anders Klarström, presstalesman för SOS Alarm: Samtalet är inte mottaget i Jönköping
(9:53 min)
SOS, nödsamtal. larm
Foto: TT

På fredagen publicerade P4 Jönköping larmsamtalet där en svårt skadad 16-åring har svårt att bli trodd av larmoperatören. Nu bemöter SOS Alarms presstalesman Anders Klarström den massiva kritiken som man har fått.

– Först vill jag säga att jag har stor förståelse för den här pojkens hemska upplevelser och den frustration han har känt, men jag vill också säga att det här samtalet inte är rättvisande för de 10 000 112-samtalen som kommer in varje dygn till våra SOS-centraler, varav 4 000 inte borde ringts, säger SOS Alarms presstalesman Anders Klarström.

Samtidigt är Anders Klarström kritisk mot hur larmoperatören bemötte den skadade 16-åringen.

Jag kan konstatera att tonen är för hård mot den här hjälpsökande pojken. Här skulle vi kunnat gå mjukare fram. Jag vill dock betona att hjälpen inte har försenats.

Själva bemötandet i samtalet är inte okej.

Senare under fredagen kom det fram uppgifeter via Smålandsnytt att SOS Alarm hade fått ta emot flera hot, men det är något som Anders Klarström tillbakavisar.

– Det är felaktigt, det finns inga hot mot oss på det sättet. Det har varit många mycket allvarliga kommentarer på sociala medier på ett nästan skrämmande sätt.

– Vi har planer att om det skulle vara skarpt läge av något skäl, det kan vara en hotbild, terrorism eller något annat, så ska vi säkra våra SOS-centraler som är otroligt viktiga för samhällets trygghet.

En anmälan har gjorts internt av SOS Alarm med tanke på larmoperatörens bemötande av pojken. Men den kvinnliga larmoperatören uppmärksammade inte själv samtalet. Det var istället lokal media som uppmärksammade SOS.

– Det var faktiskt ni på radion i Jönköping som uppmärksammade oss på det här samtalet i onsdags, även om det är gjort i slutet av oktober. Operatören som har gjort den här intervjun har uppenbart själv inte uppfattat att det här ska var så avvikande att man ska anmäla det.

Många har efter att samtalet publicerades reagerat på sociala medier. En av sakerna som har väckt starkast reaktioner är att 16-åringen inte kom fram förrän på tredje försöket, men även att larmoperatören inte har någon större lokal geografisk kunskap.

Det här samtalet är inte mottaget i Jönköping. Det är så att vi hart tre stora områden i Sverige och är det så att man inte får svar inom 30 sekunder då presenteras samtalet för andra centraler utöver de i sin egen region. Och det här är ett samtal som är besvarat av en annan central än den i Jönköping. Vi vill dock inte berätta om vilken.

När något sådant här händer så menar Anders Klarström att man från deras sida gör allt för att ge sina medarbetare stöd.

– Vi har system för det. Vi har medarbetarstöd. Jag kan försäkra er om att vi gör allt för att ta hand om våra medarbetare. Jag önskar att jag kunde garanterat att det aldrig skulle bli fel, men det kan jag inte göra. Det kan bli fel. Men bemötandet var inte tillräckligt bra.

Att det skulle bli 100 procent rätt är inte möjligt, men vi vill komma så nära den siffran som möjligt, säger Anders Klarström.

Hör hela intervjun med Anders Klarström i ljudklippet i toppen av sidan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".