Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Läxas upp efter många förseningar i färdtjänsten

Publicerat fredag 20 november 2015 kl 14.49
Anna-Karin Malm, JLT: Vi förväntar oss mer av dem
(2:08 min)
Färdtjänst, Anna-Karin Malm. Foton: David Westh samt Jozo Glavas/Sveriges Radio
Anna-Karin Malm, serviceresechef på JLT. Foton: David Westh/Sveriges Radio samt Jozo Glavas/Sveriges Radio TEMABILD, fordonet på bilden har inget med artikeln att göra.

Jönköpings länstrafik, JLT, kan inte garantera en bra färdtjänst- och sjukservice för sina kunder.

Enligt JLT beror det på att ett av företagen som kör inte har kunnat hålla sina tider. Detta har pågått en längre tid och enligt Anna-Karin Malm, serviceresechef på JLT, drabbas kunderna hårt.

– Konsekvensen har varit att de inte blivit hämtade i tid. Det har varit alldeles för många och för stora förseningar, säger Malm.

Ett av de 18 trafikföretagen som Jönköpings länstrafik har avtal med har, trots flera påtryckningar, inte lyckats lösa sina problem med förseningar. Kunder har kommit sent till sina arbeten, läkarbesök och andra viktiga besök.

Problemen med trafikföretaget började redan i januari i år och enligt Anna-Karin Malm på JLT har det fått stora konsekvenser för deras kunder som är beroende av färdtjänstresor. Gun Söderholm åker färdtjänst flera gånger i veckan och hon har flera gånger blivit drabbad av att bilarna kommer sent.

Det händer ju. Tio minuter får de komma för sent, efter det brukar jag ringa till beställningscentralen. Det kan hända att det blivit sämre, det har det nog blivit...

De senaste månaderna har Länstrafiken haft långa samtal med trafikföretaget, som man har avtal med till 2018. Just nu är det inte aktuellt att säga upp avtalet med dem, det skulle kunna leda till långa juridiska processer, men enligt Anna-Karin Malm jobbar företaget hårt på att lösa sina problem.

Fotnot: Flera olika företag kör färdtjänst- och serviceresor åt Jönköpings länstrafik. Vilket av dessa företag kritiken gäller vill JLT inte berätta.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".