Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vaggeryd

Utspelet: Bygg station på vinst och förlust

Publicerat lördag 21 november 2015 kl 08.38
Gunnar Sibbmark, Europakorridoren: Nu har de chansen
(1:45 min)
Foto: Karin Malmsten/Sveriges Radio.
Gunnar Sibbmark, VD i Europakorridorren. Arkivbild: Karin Malmsten/Sveriges Radio.

Vaggeryds kommun bör bygga en egen station när höghastighetsjärnvägen dras genom kommunen - även om risken finns att tågen inte stannar.

– Ta en ort, som Vaggeryd eller Skillingaryd, någon av dem bör ha en station. Men inte för höghastighetstågen, utan för de snabba regionaltågen, och bygger man inte det från början så får man det aldrig. De bör bygga en station med fyra spår minst, säger Gunnar Sibbmark som är avgående VD för Europakorridoren AB.

Så du tycker att politikerna i Vaggeryds kommun bör bygga en station även om man inte vet att tåget stannar?

– Ja, det nu de har chansen att få ett tågstopp i framtiden. Tar de inte den chansen får de den aldrig igen.

Gunnar Sibbmark är VD för Europakorridoren som är en organisation som jobbat sedan 90-talet för höghastighetståg genom södra Sverige. När regeringen nu bestämt att järnvägen ska byggas måste kommunerna utmed banan vara på tårna och bygga stationer - även om man inte vet om tågen kommer att stanna, menar Gunnar Sibbmark.

Järnvägarna ska stå klara cirka 2035 och det planeras för två typer av snabbtåg, ett som går i 320 km/h och ett i 250 km/h. Själva järnvägen ska staten betala, men stationerna ska kommunerna stå för är det tänkt.

Med största säkerhet kommer tågen stanna i Tranås, Jönköping och Värnamo, men även Vaggeryds kommun bör alltså bygga station, tycker Gunnar Sibbmark. 

Inom ett år ska Trafikverket mer exakt peka ut var järnvägen ska dras och vilka orter som eventuellt kan få stationer. I väntan på det vill Kent Williamsson, socialdemokratiskt oppositionsråd i Vaggeryd, inte kommentera utspelet från Gunnar Sibbmark.

– Vi har ju inte diskuterat den här hypotetiska frågan, utan vi får ju ta en diskussion när vi har fått ett svar från Trafikverket. Då får vi se lite hur vi ska resonera, det beror ju mycket på vad för svar vi får naturligtvis, säger Kent Williamsson (S).

Finns det inte risk att man plöjer ner en massa pengar i en station, ett stationsområde, som man sen aldrig kommer att utnyttja?

– Ja, den risken finns eftersom det här systemet inte är lönsamt om man ska köra ändpunktstrafik enbart, tror jag, utan det är den regionala trafiken som ger lönsamheten i det. Det är det som ger pendlingsmöjligheterna så därför tror jag att detta är rätt lösning, säger Gunnar Sibbmark, avgående VD för Europakorridoren AB.

Så de pengarna är ett måste helt enkelt?

– Ja, det menar jag att det är. Det är en investering för framtiden för att utveckla sin egen ort.

Kommentera: Var vill du att snabbtågen ska stanna?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".