Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Aneby

Järnvägen ska gå på bro genom kommunen

Publicerat onsdag 2 december 2015 kl 05.10
Lars-Erik Fälth (C): Inget som höjer naturvärdet
(1:59 min)
Foto: Ramböll
Så här kan den nya höghastighetsbanan komma att se ut. Foto: Ramböll

När den nya höghastighetsjärnvägen byggs, så bör den byggas på broar genom landskapet - iallafall genom Aneby kommun.

Det skriver kommunstyrelsen i Aneby i sitt yttrande till Sverigeförhandlingen som leder arbetet med den nya järnvägen.

En järnvägsbank på marken blir ju en barriär som skär rakt igenom kommunen. Bygger man på bro så finns det möjlighet att gå under och det gäller ju för viltet, det gäller byvägar, gångstigar men det gäller framför allt brukandet av jord och skog, säger Lars-Erik Fälth, centerpartist och ordförande i kommunstyrelsen.

Arbetet med dom nya planerade höghastighetsjärnvägarna, genom södra Sverige, har tagit fart på allvar nu i höst, iallafall planeringsarbetet. Alla kommuner som berörs har lämnat in beräkningar på vilken nytta man får av järnvägen. Hur många nya invånare kommunerna kan tänkas få och hur många nya bostäder som byggs. Man har även lyft fram andra önskemål. Och Aneby kommun är tydliga, de vill inte ha järnvägen på marken, man vill ha den på broar istället.

– Det är ju inget som höjer naturvärdet, så är det ju. Men även en järnvägsbank ger också ett intrång i naturen, så att det handlar om att välja det minst dåliga ur den synpunkten, säger Lars-Erik Fälth.

Men hur bedömer du och ni i Aneby kommun möjligheten att få den här järnvägen på just bro?

– Jag tror att man kan bedöma den som ganska god eftersom landskapsbilden ser ut som den gör, fortsätter Lars-Erik Fälth.

Det nya höghastighetståget kommer dock aldrig stanna i Aneby kommun. Därför vill kommunen se en kraftig upprustning av den gamla järnvägen, södra stambanan, så att man från Aneby lätt kan nå den nya järnvägen.

– Det är viktigt att man får kopplingar till den gamla järnvägen, till stambanan och det övriga järnvägsnätet så att man kan mata den nya banan med trafik så man kan ta sig till bytespunkter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".