Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköping

Miljonvite hotar kritiserat tandborstföretag

Uppdaterat torsdag 3 december 2015 kl 12.51
Publicerat torsdag 3 december 2015 kl 10.55
Gunnar Wikström på Konsumentverket: De förbjuds att användas vissa affärsmetoder
(1:52 min)
Lagbok i rätten. Foto: Jessica Gow/TT
Foto: Jessica Gow/TT

De har fått mängder av klagomål från kunder som känner sig lurade, nu hotas tandborstföretaget från Jönköping av miljonvite.

Det handlar om det kritiserade företaget Dental clean samt dess ägare som nu tvingas av Stockholms tingsrätt att vara tydligare mot de personer som man ringer upp för att sälja abonnemang på främst tandvårdsprodukter.

Det är Konsumentverket som gått till tingsrätten för att få ett snabbt beslut kring företagets kritiserade försäljningsmetoder, där många kunder känt sig pålurade dyra abonnemang.

Nu tvingas såväl Dental clean, som företagets ägare och ett marknadsföringsföretag knutet till dem, till stora förändringar för att bli tydligare mot konsumenterna. Om någon försäljare bryter beslutet kommer ägaren Lukas Kirchberger att hållas personligen ansvarig och få böta en miljon kronor i veckan.

Beslutet är tillfälligt, och gäller tills tvisten mellan Konsumentverket och företaget avslutats.

Lukas Kirchberger säger till P4 Jönköping att det är ett bra beslut.

– Vi har inte tänkt bryta mot några lagar, säger han och tillägger att man redan gjort förändringar i arbetet. Enligt honom märks det redan i att det inte kommer anmälningar längre.

Företaget har enligt samtalet med Kirchberger utökat ångerrätten till 21 dagar och blivit extra tydliga i samtalen med kunderna samt även försökt förtydliga informationen till kunderna, jobba mycket med säljarna och påpekat att det inte bara handlar om provision och sälj, utan kvalitet.

Företagen/företagaren skall nu bland annat:

  • I början av samtaleet tydligt informera om att samtalets syfte är att sälja ett abonnemang.
  • Inte kräva betalning eller skicka ut bekräftelse med innebörd att beställning gjorts om konsumenten inte beställt.
  • Tydligt informera om sambandet mellan lockerbjudande och abonnemang.
  • Snarast efter gjort avtal lämna information om konsumentens rätt att ångra sig.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".