Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#vägenin

Lärarfack slår larm om integrationen i skolan

Publicerat tisdag 8 december 2015 kl 04.26
Läraren Linda Hensvik på Runnerydsskolan: Vi har nog nått gränsen
(1:18 min)
Linda Hensvik är lärare på Runnerydsskolan i Nässjö där uppemot 70 procent av eleverna har invandrarbakgrund. Foto: Anna Cassel/Sveriges Radio
Linda Hensvik är lärare på Runnerydsskolan i Nässjö där uppemot 70 procent av eleverna har invandrarbakgrund. Foto: Anna Cassel/Sveriges Radio

Nu slår Lärarfacken och LO larm och vill att nyanlända barn fördelas bättre i kommunerna så att fler skolor ska ta ansvar.

Fackförbunden menar att skolorna, i de områden där bostadssegregationen har ökat mest, har det svårare att ge alla elever samma möjlighet till utbildning och integration i det svenska samhället.

Linda Hensvik är lärare på Runnerydskolan i Nässjö, där uppemot 70 procent av eleverna har invandrarbakgrund.

- Det finns utmaningar eftersom vi den senaste tiden fått väldigt många nyanlända elever. Skolan är jätteviktig för att dom ska få en bra möjlighet att integreras i det svenska samhället, säger Linda Hensvik.

Runnerydskolan i Nässjö har barn från förskoleklass till årskurs 6, och skolan har länge haft många elever med invandrarbakgrund och här har funnits både kompetens och resurser för att hantera det.

Men idag har skolan 535 elever, och nästan 30 procent av de klassas som nyanlända. Det betyder att de varit i Sverige från två månader upp till fyra år, och de har bara tillgång till en lärare på sitt modersmål två gångar i veckan.

Det räcker inte, situationen på Runnerydskolan är ansträngd men hyfsad. Det är just det här med studievägledning som vi skulle behöva mer av.

Daniel, Hoggar och Reham gillar sin mångkulturella skola, även om det ställer lite speciella krav på undervisningen.

- Det är bra för att det är barn från olika länder tillsammans, säger de.

Lärarfacken och LO menar att skolor som den i Runneryd får ta ett alldeles för stort ansvar för de flyktingar som kommer nu. Risken är just att alla inte får samma chans till utbildning.

På Runnerydskolan är det mångkulturella något bra som också främjar integration, men idag har uppemot 70 procent av eleverna invandrarbakgrund och läraren Linda Hensvik tror att det finns en gräns.

- Jag tror nog att vi har passerat den gränsen. Tar vissa skolor emot nästan alla nyanlända och vissa nästan inga så är det sämre än att vi hjälps åt så att det blir bra för alla.

Hur kan skolan bli bättre på att klara integrationen? Har du några bra eller dåliga erfarenheter? Kommentera nedan!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".