Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Värnamo

Så ska Värnamo city lura butiksdöden

Publicerat onsdag 20 januari 2016 kl 05.07
Butiksägare: Lönsamheten sjunker som en gråsten för butikerna
(1:30 min)
Säljaren Emelie Hedström i Värnamo. Foto: Karin Malmsten/Sveriges Radio.
1 av 3
Säljaren Emelie Hedström i Värnamo. Foto: Karin Malmsten/Sveriges Radio.
Centrumledare Anders Wallin, VD i Värnamo City. Foto: Karin Malmsten/Sveriges Radio.
2 av 3
Centrumledare Anders Wallin, VD i Värnamo City. Foto: Karin Malmsten/Sveriges Radio.
Värnamo centrum Storgatsbacken. Gågatan. Foto: Karin Malmsten Sveriges Radio
3 av 3
Värnamo centrum, Storgatsbacken. Arkivfoto: Karin Malmsten/Sveriges Radio.

Butikerna i Värnamo gör en unik satsning.

 De går samman och säljer på nätet i en gemensam webshop för alla Värnamos butiker. En webshop som ska vara ett komplement till butikerna i centrum.

Satsningen görs främst för att möta de yngre köparna som har andra köpvanor, men också för att Värnamo inte ska drabbas av butiksdöd i centrum.

– Jag tror faktiskt vi är ganska unika när vi erbjuder den här möjligheten till handeln i Värnamo, säger Anders Wallin, vd och centrumledare på Värnamo city.

Anders Wallin, Värnamo City, vet inte om någon annanstans där lokala butiker går ihop och skapar en gemensam e-handelsportal.
Värnamo city är ett gemensamt bolag för fastighetsägare, butiker och kommunen.

Lönsamheten sjunker som en gråsten för detaljhandeln. Våra barn och barnbarn har andra köpvanor. Vi måste finnas på nätet.

Det finns en affär i Värnamo som inte har väntat utan redan är igång. Det är Trend House som finns med sin butik på Storgatsbacken, men sedan i oktober också har en webbshop.

– Vi tycker det har funkat jättebra. Man måste hänga med och vara i framkant hela tiden, säger Emilie Hedström, säljare i butiken som har webbshop och dessutom finns på Instagram, Snapshot och andra sociala mediesidor.

Sedan webbshoppen startade i oktober har de inte märkt någon nedgång i antal besök i butiken i centrum av Värnamo, men de har fått fler kunder via webbshoppen - så långt bort som från Luleå.

Anders Wallin har fått idén till en gemensam webbshop från sin förra bransch, resebranschen, där resor går att handla både på webben och i butik.

Ett längre reportage kan du höra om du klickar på länken nedan.

 

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".