Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Trafik

Så kan du undvika att somna vid ratten

Publicerat onsdag 6 april 2016 kl 05.25
Bilist: Det har hänt och då har man blivit rädd
(2:04 min)
Trött man i bil.
1 av 2
Foto: JESSICA GOW/TT
Anna Anund, VTI.
2 av 2
-Först och främst måste vi öka kunskapen, säger Anna Anund på VTI. Foto: Peter Jernberg/Sveriges Radio

Antalet trafikanter som uppger att de någon gång somnat vid ratten det senaste året har ökat under 2000-talet. 

Trots att det är både förbjudet och livsfarligt att köra när man är för trött, uppger nästan var femte bilist att man slumrat till bakom ratten.

– Det är ju hemskt, säger bilföraren Sven-Olof Karlsson som bor utanför Huskvarna.

Men det har man ju gjort själv någon gång också... Oj, nu var jag nära att somna - och så vevar man ned rutan och sätter på radion högre och sådana grejer. Det är jättelätt att domna bort någon sekund och när det hänt har man verkligen blivit rädd, berättar han.

Sven-Olof Karlsson är verkligen inte ensam. När trafikmyndigheterna för tio år sedan frågade svenska bilister om de någon gång slumrat till bakom ratten under det senaste året svarade knappt 13 procent att de gjort det. Sedan dess har siffran stigit till 17 procent, enligt senaste mätningen. Det berättar Anna Anund, som är forskningsledare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI i Linköping.

– Det kan bero på att det är mer uppmärksammat och att vi ser mer rapportering kring det, men det kan också vara på grund av att vi fortfarande lever i ett samhälle som är väldigt hårt. Man är vaken mycket på nätterna och sover för lite, säger Anna Anund.

I 20 procent av alla trafikolyckor har trötthet spelat en roll, visar studier hos VTI.

Det är inte acceptabelt att vi möter människor som har druckit sprit, är påverkade av droger eller är trötta, för det är samma nedsatta beteende som det genererar.

Unga män tycks vara en riskgrupp - men även personer med sömnstörningar, skiftarbetare och yrkesförare är att betrakta som riskgrupper. Men det finns mer skrämmande siffror.

När VTI frågade busschaufförer om de ibland måste anstränga sig för att hålla sig vakna, svarade nästan hälften att det hänt fler gånger senaste månaden.

Trafikforskaren Anna Anund vill nu sätta in flera åtgärder för att vända siffrorna.

– Först och främst öka kunskapen om att vi faktiskt är gjorda för att sova mitt i natten, men vi måste även säkerställa att det finns rastplatser så att man kan stanna där man vill. Vi måste säkerställa att våra bilar blir mer och mer kloka så att de kan hjälpa oss när vi blir mindre och mindre kloka. Komponenter i fordonen är viktiga att jobba med för att minska trötthetsutvecklingen, som exempelvis ljudnivåer. Det kan också handla om hur man bygger sin infrastruktur.

Kommentera: Hur gör du när du börjar bli trött vid ratten?

Så undviker du att somna bakom ratten

(utöver att vara utvilad förstås)
Dagtid: Då kan det funka med att öppna ett fönster, prata med någon, sätta på radion.
Nattetid: Då fungerar bara att stanna till och sova en kort stund eller i vissa fall även koffein. Men det är väldigt individuellt.

Är du i riskgruppen?
Det finns fyra riskgrupper som är särskilt utsatta för att somna bakom ratten:

  • Unga män upp till 25 år
  • Skiftarbetare
  • Yrkesförare
  • Personer med sömnproblem/sömnstörningar
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".