Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Långa väntetider vid samtal till polisen

Publicerat onsdag 6 april 2016 kl 16.33
David Wallenberg: Tror det finns en orsak bakom
(1:26 min)
Polis. Foto: David Westh/Sveriges Radio
Foto: David Westh/Sveriges Radio

Det är just nu långa väntetider om du ringer polisen på 114 14 för att anmäla ett brott. Orsakerna är flera, och polisen jobbar på att komma till rätta med problemen.

En som drabbats är David Wallenberg i Vetlanda, som hade flera hundra framför sig i telefonkön när han skulle anmäla ett misstänkt brott.

– Jag tänkte att de har väldigt mycket att göra. Man vill inte peka ut polisen, utan det måste finnas en orsak till varför de är överbelastade och man vill veta vad det är.

Enligt Anna-Carin Gustafsson Åström på polisens nationella operativa avdelning så finns det inte bara en utan flera orsaker bakom de långa väntetiderna när man ringer 114 14.

– Omvärlden har förändrats och vi har prioriterat mellan flera viktiga uppgifter, men vi har också utökade migrantströmmar.

Vad är en rimlig målsättning när det kommer till kötiden?

– Vi har som mål att svara på upp till tre minuter i nio av tio samtal. Vi arbetar för fullt med att försöka lösa den här situationen så fort som möjligt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".