Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköping

Läkemedelsjätte gav bjudmiddag till studenter

Uppdaterat fredag 29 april 2016 kl 16.44
Publicerat torsdag 28 april 2016 kl 11.25
Student: Han pratade särskilt om en produkt
(3:37 min)
Studenter sitter samlade kring flera runda bord med vinglas på bordet.
1 av 3
Studenter samlades på bjudmiddag för att få information från läkemedelsjättens representant. Foto: Rebecka Montelius/Sveriges Radio
Elin Höjrup har på sig en svart t-shirt och en skinnjacka och tittar in i kameran.
2 av 3
Elin Höjrup, ordförande i studentkåren på Högskolan i Jönköping. Foto: Rebecka Montelius/Sveriges Radio
En grupp studenter lyssnar på en föreläsare.
3 av 3
Företaget Bayer menar att de inte brutit mot marknadsföringslagen. Foto: Rebecka Montelius/Sveriges Radio

Läkemedelsföretaget föreläste för studenter preventivmedel och bjöd på middag. Det kan vara ett brott mot marknadsföringslagen.

När studenter skulle få information och råd om preventivmedel var det en representant från läkemedelsjätten Bayer som föreläste. Företaget stod för gratis mat och dryck till åhörarna.

– Han pratade särskilt om en spiral, deras produkt som jag förstod det. Han pratade gott om den, säger Matilda Frid som var en av besökarna på eventet.

Studentkåren på högskolan i Jönköping, Jönköping University, hade hälsovecka med en rad seminarier. Men den här föreläsningen om preventivmedel sticker ut. Inbjudan som riktades till kvinnliga högskolestudenter skulle handla om trender om preventivmedel och om hormoner.

Men när vi granskar seminariet lite närmare, visar det sig att det är företaget Bayer som står för informationen. Ett av världens största läkemedelsbolag vars koncern gjorde en vinst på nästan 60 miljarder kronor före skatt under förra året. Läkemedelsbolag får inte, enligt lag, göra reklam för receptbelagda läkemedel till slutkund och där ingår preventivmedel.

Media är inte välkommen på föreläsningen, men Elin Höjrup som är ordförande i studentkåren svarar på våra frågor om det är lämpligt att en läkemedelsjätte föreläser för studenterna.

– Det är en lyx att få förstahandsinfo från en man som kommer från företaget som gör forskning på sina preventivmedel, säger hon.

Anders Ullerås utreder marknadsföring på Läkemedelsverkets marknadsföringsgrupp.

– Läkemedel kan göra stor nytta, men också stor skada om de används felaktigt. Därför finns det en tillsyn och regelverk för området, säger han.

Men företagets affärsområdeschef och ansvarig för kvinnohälsa, Ingalill Hyltander, menar att företaget inte har gjort fel. Hon understryker att de inte pratat om produktnamn i själva presentationen, men medger att det kan ha uppfattats som att det handlade om deras produkter ändå.

– Om man är marknadsledande så måste man ta ett stort ansvar att förmedla den information som man får lov att göra, säger hon.

Anser du att ni håller er innanför lagens ram till hundra procent?

– Ja, det gör jag.

Efter P4 Jönköpings rapportering ska företaget se över sitt arbetssätt. För att det inte ska uppfattas som marknadsföring vid liknande event framöver, ska företaget ändra rutinerna.

Kommentera: Vad tycker du om att ett läkemedelsbolag anordnar en bjudmiddag för studenter?


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".