Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Hälsa

Experten kritisk till läkemedelsjättens reklammiddag

Publicerat fredag 29 april 2016 kl 08.49
Helena Kopp Kallner: Måste gå rätt till
(4:26 min)

Att ett stort läkemedelsföretag bjuder studenter på middag och för fram sina produkter är olämpligt, menar nu en expert inom gynekologi. 

Helena Kopp Kallner är överläkare och gynekolog vid Karolinska institutet och dessutom med i Svensk förening för obstetrik och gynekologi. Nu kommenterar hon för P4 Jönköping uppgifterna om att läkemedelsföretaget Bayer gjorde reklam för sin egen spiral under en föreläsning om preventivmedel, som hölls för studenter på högskolan i Jönköping. 

– Vi tycker det bästa är att man ger oberoende information, självklart. Sedan är det så att alla läkemedelsföretag bedriver någon form av utåtriktad verksamhet till slutkund men att den då ska vara produktneutral. Tyvärr bedrivs det väldigt lite folkhälsobildning när det gäller preventivmedel, det finns ett stort behov av information till allmänheten men det är viktigt att den går rätt till, säger Helena Kopp Kallner.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".