Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Efter kritiken: Länstrafiken sätter in fler ersättningsbussar

Publicerat tisdag 24 maj 2016 kl 13.36
Thomas Adelöf, trafikplanerare: Tittar över rutinerna
(1:48 min)
Ersättningsbuss JLT Länstrafiken
Foto: Oskar Mattisson

Svidande kritik från resenärer som upprörs över ständigt inställda tåg har nu fått Länstrafiken att agera.

Ersättningsbussarna som kallas in vid eventuella förseningar ska ta sig fram snabbare.

– Den här ersättningsstrafiken vi har med buss kanske vi kan göra bättre också, så vi har tillsammans med operatören börjat titta på det, säger Thomas Adelöf som är trafikplanerare på Länstrafiken i Jönköpings län.

Efter det senaste tidens problem med inställda tåg, i huvudsak mellan Nässjö och Vetlanda, men stundtals även på andra sträckor i länet, har Länstrafiken nu agerat för att stilla kritiken från upprörda tågpendlare.

Ersättningsbussarna tar ibland så mycket som dubbelt så lång tid som tåget. Men för att få ner restiden när tågen inte kan köra sätts nu dubbla bussar in för inställda tåg, en buss som går direkt mellan destinationerna och en som stannar på samtliga mellanliggande stationer.

Säkert en välkommen åtgärd för dem som pendlar, för bussersättningen har inte heller alltid fungerat som den ska. Pendlaren Anders Pähn från Björköby berättar om ett tillfälle när tåget var inställt.

– Det stod en buss inne som skulle köra oss till Vetlanda, men sen fick den kontraorder och skulle stanna där den stod och vi fattade inte varför.

Anders och de övriga passagerarna fick ta en vanlig linjebuss. Och från den såg de sedan ersättningsbussen hela vägen.

– Den körde två meter framför oss ner mot Vetlanda.

Men nu ska det alltså bli ordning på ersättningsbussarna - tills tågen kan rulla som de ska igen. För det är prio ett och därefter kommer länstrafiken förbättra informationen till resenärerna, säger Thomas Adelöf.

– Grundinställningen är fortfarande att köra tåg. Vi jobbar parallellt med att förbättra fordonsparken och att förbättra förutsägelserna så att vi kan tala om tidigare och göra mer planerade inställningar istället och förbereda folk.

Men vad gör ni konkret för att de här problemen inte ska fortsätta?

– Vi tittar över rutinerna för när man får tid att jobba med fordonen, så att verkstäderna kan få ut dem. Och så letar vi efter återkommande fel som vi kan förebygga, så att vi slipper ha tre fordon borta.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".