Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Höghastighetsbanan

Lokala liberaler kritiska till egna partiets snabbtågsutspel

Uppdaterat lördag 28 maj 2016 kl 10.32
Publicerat lördag 28 maj 2016 kl 07.54
Håkan Anderson (L): Han är alldeles fel ute
(1:45 min)
Anna Mårtensson, Håkan Andersson och en karta över den tänkta snabbtågssträckningen.
Foto: Pressbild/Sveriges Radio.

Liberalerna vill stoppa bygget av höghastighetsbanorna för tåg mellan Stockholm och Göteborg och Malmö via Jönköping. Men lokala partiföreträdare håller inte med.

Mats Persson, Liberalernas ekonomisk-politiske talesperson, säger till Dagens Nyheter att det vore oansvarigt att gå in i ett projekt som experter bedömt som olönsamt, med tanke på läget i statsfinanserna. Han vill att finansminister Magdalena Andersson (S) stoppar planerna. Men hans utspel får skarp kritik från partikollegor i såväl Jönköpings om Värnamo.

– Vad säger du!? Då tar du mig på sängen. Då är han alldeles fel ute, säger en förvånad Håkan Andersson, liberal kommunstyrelseledamot i Värnamo, när P4 Jönköping når honom.

Liberalerna har svängt när det gäller bygget av en höghastighetsbana för tåg mellan Sveriges tre största städer, en bana som skulle få Jönköping som knutpunkt, men också stanna i Värnamo och Tranås.

I valrörelsen 2014 stod de bakom en gemensam Allianssatsning på höghastighetsbanan, men i en intervju med Dagens Nyheter kräver Mats Persson att planerna stoppas - det skulle bli för dyrt och långsiktigt försvaga statens finanser. Liberalerna vill nu hellre satsa på regionala banor som ostlänken mellan Järna och Linköping och dubbelspår mellan Borås och Göteborg.

Men lokala liberaler i länet håller inte med. Anna Mårtensson sitter i kommunstyrelsen i Jönköping och hon anser det vara av yttersta vikt att höghastighetsbanan blir verklighet.

– Det är ju otroligt viktigt för oss som bor utanför storstäderna. Jag sitter själv på tåget till Stockholm nu och det tar ju tre timmar att komma dit. Det är ju helt omöjligt att dagpendla till exempel.

Men är det inte viktigt att se det här i ett större perspektiv och inte bara ur Jönköpingsperspektivet?

– Jo, men det större perspektivet är att inte bara se till storstäderna, utan faktiskt se till att största delen av Sverige befinner sig utanför storstäderna och behöver ett infrastrukturlyft.

Du håller inte med Mats Persson?

– Nej, tyvärr, säger Anna Mårtensson.

När den förra Alliansregeringen sa ja till snabbtågen beräknades projektet kosta 140 miljarder kronor, men nu ligger bedömningen att kostnaden för banorna mellan de tre storstadsregionerna med Jönköping som nav blir upp emot 320 miljarder kronor. Men Håkan Andersson tror att det kan bli billigare och menar att det ändå skulle vara värt det.

– När järnvägen byggdes ut på 1800-talet var det precis samma diskussion om att det var för dyrt och något vi inte skulle klara av. Skulle man titta på kostnaden där så var det väl egentligen ännu dyrare i penningvärde.

Tycker du att din partikollega är ute och cyklar här alltså?

– Ja, det kan han hålla på med, eftersom han inte vill åka tåg, säger Håkan Andersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".