Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sjukvård

Hans råd kan hjälpa dig vid larmsamtalen

Uppdaterat torsdag 9 juni 2016 kl 13.57
Publicerat tisdag 7 juni 2016 kl 15.28
Karl Hedman: Behåll inringarens lugn
(9:19 min)
Karl Hedman, Hälsohögskolan.
Karl Hedman, Hälsohögskolan. Foto: David Westh/Sveriges Radio

Hur skicklig SOS-operatören som tar emot ett samtal till 112 är har stor betydelse för utgången.

Karl Hedman på Hälsohögskolan i Jönköping har följt 700 timmars samtal på SOS Alarm och menar att operatörens viktigaste uppgift är att se till att den som ringer inte lägger på luren så fort den som ringer fått veta att ambulansen är på väg.

Operatören behöver få mer uppgifter, och också kunna ge instruktioner i första hjälpen, konstaterar Karl Hedman, och då är det viktigt att få den som ringer att hålla sig lugn och lyssna.

Samtidigt står SOS Alarm inför en stor utmaning, med en åldrande befolkning och fler personer som kommer från andra länder. 

– Exempelvis kan de gå in i en trafikolycka och det kan väcka gamla trauman. Det är mycket mer komplexa omvårdnadsbedömningar som krävs, säger Karl Hedman till P4 Jönköping.

Hör Karl Hedman berätta om studien i ljudspelaren ovan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".