Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nytt fokus ska gynna höghastighetsbanan

Publicerat tisdag 7 juni 2016 kl 17.01
Henrik Fritzon: Våga bygga, det är rätt prioritering!
(1:54 min)
snabbtåg och en karta
Foto: TT och Sveriges Radio.

Diskussionen kring höghastighetsjärnväg den senaste tiden har handlat för mycket om kostnader och för lite om vilka nyttor en sådan järnväg skulle ge. 

Det anser förespråkarna för en höghastighetsjärnväg i Sverige som i dag hållit konferens i Malmö.

– Jag tycker det har varit alldeles för mycket fokus på själva kostnaderna man måste också se vad det är vi ska åstadkomma med den här nya höghastighetsjärnvägen, det vill säga hur man kan utveckla sina städer och hur man kan arbetspendla längre sträckor och så vidare, säger Catharina Håkansson Boman från Sverigeförhandlingen som var en av deltagarna på konferensen.

Diskussionen kring planerna på en höghastighetsjärnväg har under våren präglats av tvivel på om Sverige har råd med det gigantiska projektet.

Även om Trafikverket förra veckan presenterade en ny beräkning, där kostnaden hade pressats till omkring 230 miljarder kronor, så finns på många håll en fortsatt tveksamhet.

Nyligen gav till exempel Liberalerna besked om att partiet säger nej till höghastighetsjärnvägen, och samma besked gav Sverigedemokraterna tidigare under våren.

Det är mot den bakgrunden som Region Skåne, Västra Götalandsregionen och Region Jönköpings län tillsammans med ett antal kommuner och intresseorganisationer i dag anordnar en konferens, där syftet är att lyfta fram vilka nyttor höghastighetsjärnvägen skulle få.

Henrik Fritzon, socialdemokratisk ordförande för regionstyrelsen i Skåne, vände sig i sitt inledningsanförande till regeringen med följande uppmaning.

– Våga bygga höghastighetståget, lyssna inte på de som säger att det är för dyrt, eller rätt prioritering. Det är rätt prioritering.

Regionalt finns ett starkt stöd för höghastighetsprojektet. Bland annat i Västra Götaland. En av deltagarna på dagens konferens i Malmö är Stefan Gustavsson, som är näringspolitisk chef på Västsvenska handelskammaren.

– I dag är det en vit fläck på kartan, Göteborg, Borås och Jönköping. Det finns ingen järnväg och snabba järnvägstransporten kan göra att Borås och Jönköping kan bli en del av Göteborgsregionen och en större arbetsmarknadsregion det är det som lockar investeringar utifrån. Tillgång till god kompetens helt enkelt, säger Stefan Gustavsson. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".