Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Cykelväg vid turiststråk hindras av naturvärden

Publicerat onsdag 8 juni 2016 kl 05.09
Jimmy Martinsson blev påkörd på turisvägen
(1:30 min)
Cyklister utanför Gränna.
Det blir snabbt trångt på vägen mellan Gränna och Uppgränna. Bilden från Vätternrundan. Foto: Micke Fransson / TT

De boende utanför Gränna har i flera år försökt få en cykelväg utmed den trafikerade turistvägen mellan Gränna och Uppgränna, men det har visat sig svårare än man kan tro.

Först sa markägare nej och nu visar det sig att den alternativa sträckan som planeras går genom ett natura 2000-område.

– Det är många berörda markägare och det är även en väldigt vacker natur med ett naturreservat och en viss arkeologi, så det är många saker man måste ta hänsyn till i det här projektet och då har det tyvärr dragit ut lite på tiden, säger Hanna Säterskog, som är projektledare på Jönköpings kommun.

Det är nu högsäsong på den så kallade turistvägen mellan Gränna och Uppgränna, som ska ge trafikanter en vackrare resa längs med Vättern, istället för E4:an. Men trots att det kör en hel del större fordon, som husbilar, på vägen saknas både vägren och separat cykelväg, och nu har det som husägare i området fasat för hänt.

– Jag blev påkörd av en bilist som körde alldeles för fort. Det var väl inte så farligt i sig, för jag blev påkörd på armen. Men det ska inte behöva vara så, berättar Jimmy Martinsson.

Trafikverket går av säkerhetsskäl inte med på att cykelvägen byggs i anslutning till bilvägen och om cykelvägen skulle läggas en bit väster om bilvägen skulle en del av åkermarken där gå åt, vilket både markägare och LRF motsätter sig. Nu tittar Jönköpings kommun på möjligheten att lägga vägen öster om bilvägen istället. Men det är ett natura 2000-område, så Länsstyrelsen ska granska kommunens plan innan de eventuellt ger sitt godkännande. Och arbetet är viktigt, menar Hanna Säterskog.

– Det är en 70-väg som är obelyst, där man cyklar tillsammans med övriga trafikanter, så det är en osäker situation för cyklister och även för gångare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".