Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköping.

Skolorna håller koll på elevernas puls

Publicerat måndag 31 oktober 2016 kl 04.34
Niondeklassaren Rebecca Hektor: Man känner sig väldigt fokuserad.
(1:41 min)
Fredrik Hedin som är idrottslärare på Jundalskolan i Jönköping.
1 av 2
Fredrik Hedin som är idrottslärare på Jundalskolan i Jönköping. Foto: Emma Johansson/Sveriges Radio.
Pulssensorer.
2 av 2
Pulssensorer. Foto: Emma Johansson/Sveriges Radio

Numera tränar elever på flera skolor i länet idrott med en pulsmätare på kroppen för att lära sig mer om sin kropp under träning.

Forskning visar att elever som ligger på en jämn pulsnivå har lättare för att koncentrera sig, det säger Fredrik Hedin som är idrottslärare på Junedalskolan i Jönköping.

Vi tror att de kommer att lära sig mer. De kommer att vara aktivare på lektionen, de kommer ha lättare att förstå de logiska sammanhangen i matematik, språkinlärningen kommer att förbättras och vi tror också att deras uthållighet kommer att förbättras, säger han.

Fredrik Hedin håller i ett pulspass för en åttondeklass på Junedalskolan i Jönköping. På det passet ska eleverna bara anstränga sig tillräckligt mycket för att pulsen ska komma upp i en önskad nivå. Alla elever har en sensor på kroppen, som är kopplad till en skärm som visar om pulsen ligger på en lagom nivå eller om man måste öka eller sakta ner farten.

—Vi ska ligga på en pulsnivå som ligger på 65-85 procent av maxnivån, säger han.

Det handlar alltså om en lågintensiv träning som ska göra eleverna mer koncentrerade och öppna för inlärning under ungefär två timmar efter passet.

Junedalskolan var en av de snabbaste skolorna i länet att införa pulspassen, men skolor även i Eksjö, Vetlanda och Smålandsstenar har nappat på idén, och fler skolor är på gång.

Men det råder lite delade meningar om pulspassens effekt. Emma Wetter som går i nian på Junedalskolan, tycker att personerna i hennes klass är extra stökiga efter just de passen.

—Väldigt stimmiga, mer än vanligt. Ingen orkar riktigt fokusera och eftersom vi har passet på morgonen blir hela dagen förstörd, säger hon.

Men Rebecca Hektor som också går i nioende klass tycker att passen ger positiv effekt.

—Jag tycker att det är väldigt roligt, man känner sig väldigt fokuserad efteråt, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".