Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköpings län

Regionen vill ha eldriven tågtrafik

Publicerat fredag 18 november 2016 kl 04.44
Rune Backlund: Det är hård konkurrens om pengarna
(1:41 min)
Dieseldrivet tåg på Krösalinjen.
1 av 2
Foto: Paul Zyra/Sveriges Radio
Regionrådet Rune Backlund (C) spanar in i framtiden.
2 av 2
Foto: Paul Zyra/Sveriges Radio

De klassiska dieseldrivna Krösatågen kan snart vara ett minne blott. För det finns långt gångna planer på att satsa på eldriven trafik i stället.

Under det senaste året har det hänt alltför ofta att de klassiska dieseldrivna Krösatågen fått ställas in för att tågsetet varit inne på service. Det har P4 Jönköping rapporterat om tidigare.

Tågen, byggda i Tyskland, är från 2000-talet och snart måste Jönköpings länstrafik skaffa nästa generation, för det tar cirka tre år från beställning till dess tågen levereras. Men det ansvariga regionrådet Rune Backlund (C) har många frågetecken att räta ut först.

– Det vi funderar på just nu, är hur vi ska driva de här tågen.

– Där står vi i valet mellan eldrift eller varianter av fossilfritt bränsle. För vi har ju som mål att ha fossilfri kollektivtrafik till 2025, säger han.

Ett annat frågetecken är det europeiska trafikstyrningssystemet ERTMS (European Rail Traffic Management System) som ska vara infört på de flesta sträckor i Sverige 2035. Om ERTMS införs på Krösatågsbanorna, måste de nya tågsätten utrustas med systemet. Det kommer i så fall att kosta en dryg miljon per tåg.

En stor hjälp till miljövänligare tågdrift, vore om Trafikverket sa ja till att elektrifiera det så kallade Y:et, det vill säga järnvägen mellan Värnamo och Jönköping/Nässjö. Restiderna Jönköping--Värnamo skulle minska och godstransporterna från terminalerna Torsvik och Båramo slippa omständliga lokbyten.

Trafikverket lokalt har sagt ja till elektrifiering, men det är osäkert om Näringsdepartementet och Trafikverket centralt kommer till samma slutsats.

– Så vi är förhoppningsfulla, säger Rune Backlund.

– Men så är det så här att det här objektet ska ju konkurrera med en massa liknande saker i hela landet. Och det är i den här nationella konkurrensen som det är så viktigt att få med våra satsningar här i regionen. Men det är en hård konkurrens om pengarna.

Rune Backlund betonar att elektrifieringen av Värnamo--Jönköping/Nässjö behövs oavsett om det i framtiden blir höghastighetståg i Sverige med Jönköping som nav. Byggs snabbtågsbanorna, kommer Y:et att vara en viktig matarlinje för persontrafiken till stationerna i Jönköping och Värnamo.

Godstrafiken är ju aldrig tänkt att gå på höghastighetsbanorna, som ska avlasta den trängsel som råder på dagens järnvägar. Ska Sverige förbättra trafikmiljön, måste allt mer av godset transporteras på järnväg i framtiden. Idag är sätter ofta trängseln stopp för fler godståg.

Skulle det komma ett beslut om elektrifiering av Y:et, kommer de flesta järnvägsmilen i länet kunna trafikeras med eltåg. Men samtidigt återstår flera "strömlösa" sträckor:

* Värnamo-Halmstad
* Nässjö-Hultsfred (persontrafik idag Nässjö--Eksjö)
* Nässjö-Åseda (persontrafik idag Nässjö-Vetlanda)

Därför kommer Jönköpings länstrafik i alla händelser behöva tågset som går på flytande bränsle också i framtiden. Det kan till och med bli hybridtåg som drivs med både fossilfritt bränsle och elektricitet, även om sådana tåg är mindre ekonomiska.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".