Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konsument

Så undviker du att bli blåst på nätet

Publicerat fredag 2 december kl 06.07
Annika Wilow Sundh: Våga säga ifrån
(1:43 min)
Konsumentvägledare Annika Wilow Sundh står på sitt kontor.
Konsumentvägledare Annika Wilow Sundh. Foto: Emma Johansson/Sveriges Radio

Anmälningar mot nätsajter ökar allt mer i Jönköping med omnejd.

Konsumentvägledarna för Jönköping, Mullsjö, Habo och Vaggeryd får varje vecka frågor om skumma fakturor från nätet.

– Vi handlar ju mer och mer på internet och fulsäljmetoderna har hittat vägen dit, säger Annika Wilow Sundh som är konsumentvägledare i bland annat Jönköping.

Nyligen anmälde en kvinna i 30-årsåldern att hon blivit lurad av en nätsida som säljer personliga horoskop.

Kvinnan säger till P4 Jönköping att hon inte vill vara med i en intervju för att det känns skämmigt att ha gått på en sådan sak. Men hon är långt ifrån ensam.

I just den här kvinnans fall skrev hon in sina kontaktuppgifter för att få reda på sitt horoskop och först när hon var färdig fick hon information om att det kostade runt 1 000 svenska kronor.

Informationen om kostnaden stod först under villkoren som hon var tvungen att klicka upp separat för att se.

– Felet ligger egentligen på bolaget. De har en skyldighet att vara tydliga med att det kostar pengar, men vi märker att bolagen inte vill vara tydliga med det.

Vad skulle du vilja säga till konsumenter som har fått hem en sådan faktura?

– Bestrid! Och våga vara modig. Våga säga ifrån om du anser att någonting är fel.

Fler tips hör du i ljudklippet ovan.

Mer om …

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.