Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P4 Jönköping granskar

Nu ska prismärkningen i skyltfönster inspekteras

Publicerat lördag 10 december 2016 kl 09.10
Konsumentverket överväger insats
(1:30 min)
Inga priser i skyltfönstret till Smått & gott i Eksjö. Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
Efter P4 Jönköpings granskning kan Konsumentverket nu komma att ta krafttag mot butiker som struntar i att prismärka varorna de marknadsför i skyltfönstret. Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.

Efter P4 Jönköpings granskning av prismärkning i skyltfönster kan Konsumentverket nu komma att agera.

Fyra av fem butiker struntar i att prismärka alla varor de skyltar med i skyltfönstret, trots att de enligt lag är skyldiga att göra det. Det här visar P4 Jönköpings undersökning. Och nu kan Konsumentverket, som har tillsynsansvaret, komma att agera.

– När du nu lyfter fråga får vi ju se om det finns skäl att överväga någon form av insats, antingen en proaktiv insats och diskutera den med branschen, eller gå vägen över de kommunala konsumentvägledarna ute i kommunerna, som får gå ut och titta och granska hur det ser ut, säger enhetschefen Gabriella Fenger-Krog.

Allt som ingår i en butiks sortiment och som används som marknadsföring i skyltfönstret ska vara tydligt prismärkt. Så säger lagen. Men när P4 Jönköping undersökt hur det står till med den saken i 223 skyltfönster i länet har det visat sig att endast en femtedel av butikerna sköter sig prickfritt - över hälften skyltar inte med ett enda pris.

Flera av handlarna tycker, som vi tidigare berättat, att lagen är onödig. Men kunderna vill ha den kvar. Lillianne och Lars i Eksjö har precis varit och köpt skor. De tror att det finns flera anledningar till butikerna väljer att inte skylta med priser.

– De är halvlata, säger Lillianne.

– Det är nog avsiktligt, det tror jag. Hos de med lite högre priser i alla fall. Man vill hellre locka in kunderna i affären, tror Lars.

Men är det viktigt att det står priser i skyltfönstret då?

– Det tycker jag, för jag vill veta om det är värt att gå in där, säger Lillianne.

Konsumentverket har inte resurser att genomföra kontroller, om inte anmälningar kommer in, och antalet anmälningar är få: två så här långt i år i hela landet och endast tre under hela förra året. Men nu kan det alltså komma att bli ändring på det.

– Jag tycker det är allvarligt, lagstiftaren har bestämt från början att det här är väsentlig information för konsumenten. Vi vill ju att konsumenter är aktiva och fattar aktiva och medvetna affärbeslut och då är det ett problem att man faktiskt inte skyltar ordentligt med priset i fönstret, säger Gabriella Fenger-Krog.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".