Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetlanda

Så ska pojkarna komma ikapp i skolan

Publicerat fredag 16 december 2016 kl 05.00
William: Jag tycker inte att det är kul att plugga direkt
(1:42 min)
Maja Kraft, Alice Wågesson, Hugo Evebring och William Johansson.
Maja Kraft, Alice Wågesson, Hugo Evebring och William Johansson känner alla igen att tjejer är mer engagerade i skolan. Foto: Petra Levinson/Sveriges Radio

Efter att ha utrett varför betygsgapet är så stort mellan flickor och pojkar i Vetlanda ska lärarna nu få verktyg för att motverka könsstereotyper.

Niondeklassaren William Johansson prioriterar fotboll framför läxor och prov på fritiden.

Men han är medveten om att han kanske kommer ångra det sen.

– Ja, om man skulle vilja gå något bättre än industri eller jobba med något annat sen. Men jag tycker inte det är kul att plugga, säger han.

Många killar resonerar på samma sätt.

De senaste åren har klyftan mellan tjejer och killar vuxit i skolan, både betygsmässigt och när det gäller resultat på nationella prov.

Det gäller också i Vetlanda.

Redan i tredje klass kan man se att pojkarna generellt sett har sämre resultat på de nationella proven, och i nian är skillnaderna ännu större, enligt Bernt Friberg, tidigare rektor i Vetlanda och författare bakom en ny rapport där han tittat närmare på varför killarna halkar efter.

Bland annat handlar det om att pojkars språkutveckling inte stimuleras på samma sätt som flickors.

– Vi talar på olika sätt till pojkar och flickor. Ofta med kommandon till pojkar, och det kräver inte så mycket tillbaka.

Bernt Friberg har gått igenom aktuell forskning, intervjuat lärare och elever i Vetlanda, och gjort observationer av hur flickor och pojkar bemöts i förskolan.

Han säger att alla lärare vill göra rätt, men att man ibland hamnar i mönster där flickor och pojkar behandlas olika.

Flickorna lär sig tidigt att vara snälla och lydiga, medan pojkar får lov att vara lite stökiga.

På en förskola i Vetlanda, som Bernt Friberg besökte, sprang pojkarna iväg när barnen skulle städa i målarrummet. Istället för att kalla tillbaka pojkarna lät personalen flickorna städa upp.

Niondeklassaren William Johansson säger att det nästan bara är tjejer som räcker upp handen när läraren ställer frågor i klassen. Där kan lärarna göra mer, tycker han.

– Typ fråga killarna ändå, även om de inte räcker upp handen. Försöka få dem lite mer delaktiga och så.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".