Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Region Jönköpings län

Unikt beslut: Sponsorer får betala kultur på Spira

Publicerat måndag 2 januari kl 05.03
Kritikern: "Kulturen riskerar bli beroende"
(1:29 min)
Konsert- och teaterhuset Spira i Jönköping.
1 av 2
På Spira blir det nu tillåtet för privata företag att sponsra produktioner. Foto: Peter Jernberg/Sveriges Radio
Mikael Ekvall. Foto: Dan Segerson/Sveriges Radio.
2 av 2
Mikael Ekvall tycker det är fel att sponsorer nu kan få vara med och finansiera produktionerna på Spira. Foto: Dan Segerson/Sveriges Radio (arkiv)

För första gången blir det nu tillåtet för regionens konserthus Spira att låta privata företag sponsra föreställningar och konserter. Beslutet får kritik.

Vänsterpartiets gruppledare i Region Jönköpings län, Mikael Ekvall från Jönköping tycker beslutet gör att kulturen riskerar bli sämre.

– Man kommer ju i en beroendeställning till företag och organisationer och då blir man ju lite mer tillbakadragen när det gäller att våga kliva på ömma tår. Och i kulturen växer ju mycket av samhällskritiken och den måste vara så oberoende som det bara går, säger Mikael Ekvall som hade röstat nej till förslaget om det kommit upp i regionstyrelsen.

Men nu har beslutet istället tagits av den nämnd som har ansvar för kulturen och kommer inte upp i fullmäktige.

Fler argument för och emot kultursponsring: lyssna på Mikael Ekvall och verksamhetschef Per-Ola Nilssons argument i spelaren ovan!

Politikerna gav nyss klartecken för kultursponsring på Spira som ett sätt att öka kvalitén och göra saker man annars inte hade kunnat göra, det är i alla fall syftet enligt Spiras ledning.

– Vi kan, om vi är framgångsrika, öka både kvalitet och omfattning av vårt utbud med hjälp av externa pengar, säger Per-Ola Nilsson, verksamhetschef.

Motprestationen från Spira till sponsorn kan vara gratis VIP-biljetter, särskilda VIP-aktiviteter, billigare konferenser i Spiras lokaler eller varumärket exponerat i programmet. Anställda vid Spira tillåts även medverka i reklam för sponsorer.

Men att blanda offentligt finansierad kultur och pengar från näringslivet är inte helt okomplicerat. Därför är politikernas beslut omgärdat med en rad regler, bland annat att sponsorns värderingar ska stämma överens med regionens, att opartiskheten inte ska kunna ifrågasättas och att det ska råda insyn i avtalen.

Fråga

Reglerna som omgärdar sponsringen på Spira

- Sponsorn måste ha värderingar som är förenliga med regionens uppdrag, mål och värderingar.

- Får inte påverka eller motverka politiskt fattade beslut.

- Ska ske öppet och med full insyn.

- Det får inte finnas risk för att regionens oberoende, opartiskhet, saklighet och trovärdighet kan ifrågasättas.

- Anställda får medverka i reklam under förutsättning att budskapet är förenligt med regionens värderingar.

- Det är tillåtet att dela ut sponsorns profilprodukter.

- Det är tillåtet med VIP-biljetter till premiärer och särskilda VIP-aktiviteter.

Några av reglerna ur regionens riktlinjer för sponsring från beslut i Nämnden för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet, ANA.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".