Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Krösatågen

Länstrafiken svänger – kan hyra in gamla tåg

Publicerat söndag 19 mars kl 12.30
"Det kan dra ut på tiden"
(1:18 min)
Inlandsbanan Dieseldrivet tåg Y1
Äldre dieseldriven motorvagn av typen Y1 körs fortfarande på Inlandsbanan. Foto: Lennart Nygren/TT

Tidigare har JLT sagt nej till att hyra in gamla tåg som ersättning, men är nu på väg att ändra sig.

Det behövs åtta dieseldrivna tågsätt för att hålla igång tågtrafiken på de sträckningar som saknar elektrifiering i länet. JLT äger tio Itinotåg (med beteckningen Y31/32). Men kollisioner, bränder och långdraget underhåll har hela tiden hållit fler än två tågsätt borta från spåren.

Samtidigt har JLT avfärdat förslagen att hyra in dieseltåg utifrån. Det är förslag som kommit både från resenärer och kommersiella aktörer.

JLT har sonderat marknaden och kommit fram till att det inte finns Y31/32 att hyra. De typer som står till buds är i så fall äldre motorvagnstyper som Y1. Den var föregångare till Y31 i Krösatågssystemet och fasades ut från början av 00-talet.

Men de till synes oändliga problemen med dagens dieseltåg, har fått JLT att fundera på att ompröva beslutet. Det bekräftar trafikdirektör Carl-Johan Sjöberg:

– Vi kanske får köra en runda till för att se om det finns några som kan hyra ut fordon till oss. Och i så fall se i vilket skick de är i. Nu kan det dra ut på tiden mer än vad vi trodde för 2–3 månader sedan när frågan var uppe.

Sjöberg ser ändå vissa problem med att hyra "bättre begagnat". Fordonen måste vara i kördugligt skick och uppfylla länstrafikens körstandard. Det finns dessutom inget underhåll upphandlat för dessa gamla tågsätt.

Sedan måste ju det (inhyrda) fordonet vara så driftsäkert att det inte står still efter några dagar, det fordonet också. För då blir det bara ännu värre, ännu dyrare och ännu mer elände för resenärerna.

– Utan vi måste i så fall ha ett annat fordon som vi bedömer kan ersätta detta på bästa sätt. Och som är så driftsdugligt att det fungerar.

Itinotågen byggdes i Tyskland i början av 00-talet. I Sverige körs de av flera länstrafikbolag. Från början hade tågens bromssystem stora problem med svenskt vinterväder.

JLT:s Itinotåg levererades 2003–2010 och beräknades vara i drift till 2024. Några av Y31:orna ("Pälle Näver" och "Alf Hambe") har tagits över av Västtrafik och körs på Kinnekullebanan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".