Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköpings län

"Vi får för lite kunskap om minoriteterna"

Publicerat onsdag 26 april kl 06.00
Elev: De tillhör ju också vårt land
(1:55 min)
Tre högstadieelever i Jönköpings kommun. Två killar och en tjej.
1 av 2
Tre elever på en högstadieskola i Jönköping. Foto: Emma Johansson/Sveriges Radio
Annette Göransson är lärare i Sävsjö och vill undervisa mer om de nationella minoriteterna. Foto: Emma Johansson/Sveriges Radio
2 av 2
Annette Göransson är lärare i Sävsjö och vill undervisa mer om de nationella minoriteterna. Foto: Emma Johansson/Sveriges Radio

Flera lärare tycker själva att de undervisar för lite om de nationella minoriteterna.

Trots att alla skolelever ska få lära sig om de fem nationella minoriteternas historia så är det inte alla lärare som lär ut om det, visar Sveriges Radios undersökning.

En enkät som Sveriges Radio gjort visar att flera högstadielärare helt hoppar över undervisningen om gruppernas historia, trots att det finns med i läroplanen.

P4 Jönköping frågade omkring 50 högstadieelever om de kunde räkna upp de fem minoriteterna och ingen av dem kunde räkna upp alla.

Jag tycker inte att vi har fått lära oss tillräckligt om dem. Eftersom de är minoriteter så är det viktigt att vi vet att de finns.

När Sveriges Radio gjorde en enkät med 187 historielärare på högstadieskolor runtom i landet var det inte ens hälften som uppgav att de undervisar sina elever om alla fem minoriteters historia.

Flera uppgav att de inte undervisar alls om det. En lärare som medger att minoriteternas historia har fått för lite utrymme i undervisningen är Annette Göransson i Sävsjö.

– Dels är det en kunskapsbrist hos mig som lärare. Jag utbildade mig för länge sedan och fick inte lära mig om det då. Och sedan beror det också på en tidsbrist, säger hon.

Minoriteterna är samer, romer, judar, tornedalingar och sverigefinnar och för att lärare ska kunna bli bättre på att undervisa om deras historia tror Annette Göransson att det krävs utbildning till lärare och mer information i historieböckerna.

– Eftersom det ingår i det centrala innehållet borde det finnas lite mer i läroböckerna. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".