Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköping

Samuelsson (C) sågar politiska vildars trafikkrav

Publicerat lördag 17 juni kl 10.48
Anders Samuelsson (C): De svartmålar situationen
(1:37 min)
Anders Samuelsson. Foto: Amanda Gustafsson/Sveriges Radio.
Stadsbyggnadsnämndens ordförande Anders Samuelsson (C) sågar de politiska vildarnas förslag för att förbättra trafiksituationen i Jönköping. Foto: Amanda Gustafsson/Sveriges Radio.

Jönköpingspolitikens politiska vildars utspel om trafiksituationen i staden får nu mothugg av stadsbyggnadsnämndens ordförande.

De avhoppade moderata kommunpolitikerna i Jönköping krävde i går i ett utspel att de vad de kallar "trafikförstörande åtgärder" som vidtagits i Jönköping måste rättas till. Bland annat pekade de på avsmalningar av gator och krångliga rondeller och menade att dessa spär på utsläpp och skapar irritation och frustration. Men nu får de mothugg.

– Artikeln svartmålar situationen i Jönköpings kommun ganska mycket och de åtgärder man föreslår är inga framåtsyftande åtgärder. Det finns bara en väg framåt för trafiken i Jönköping och det är att fortsätta arbetet med att få till stånd en ökad överflyttning till hållbara transporter som gång, cykel och tåg, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande, Anders Samuelsson (C).

I debattartiken hävdar de avhoppade moderata kommunpolitikerna bland annat att situationen med dagliga långa bilköer är oacceptabel, men Anders Samuelsson håller inte med om bilden som ges av trafiken i Jönköping.

– Man utmålar det som ett totalt trafikkaos och det är inte riktigt sant. Om vi jämför med de tre största städerna har vi egentligen inga trafikproblem i det perspektivet. Men vi har ju de problem som de större städerna i Sverige har, det vill säga att under två tillfällen på dagen - morgontimmarna och eftermiddagstimmarna - så finns det köbildning på ett antal platser. Det finns det i stort sett i alla större städer.

Inte heller att trafikhindren gör det sämre för miljön, vilket de politiska vildarna också framfört som ett argument, håller Anders Samuelsson med om.

– Sänkta hastigheter ger mindre utsläpp och bättre miljö. Men de här hastighetsdämpande åtgärderna är i första hand till för att skydda och värna trafikanter som är oskyddade. Forskning och uppföljning i hela landet visar att hastighetsdämpande åtgärder och säkra passager innebär att vi minskar allvarliga olyckor för cyklister och gående.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".