Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Youtube

Så inspireras barn av makeup-filmer på Youtube

Publicerat torsdag 3 augusti kl 19.00
"Vi Youtubers har ett jättestort ansvar"
(1:41 min)
Nathalie Starcevic
1 av 2
Youtubern Nathalie Starcevic. Foto: Joséphine Simar/Sveriges Radio.
Malin Flodin.
2 av 2
Malin Flodin, makeupartist och butikschef Kicks A6. Foto: Amanda Gustafsson/Sveriges Radio.

Filmer där någon informerar eller lär ut saker är populärt bland unga. Många barn lär sig om exempelvis smink av youtubers.

Att titta på instruktions- och inspirationsfilmer på nätet är en mycket vanlig sysselsättning bland både unga och gamla. Lära sig allt från att byta lampor på bilen till avancerade håruppsättningar och trendiga sminkningar.

Många barn blir till exempel inspirerade att sminka sig av olika profiler på Youtube. Nathalie Starcevic är en av dem som inspirerar med sin kanal där hon lägger mycket fokus på skönhet och smink.

– Det tog ett tag innan jag berättade för folk att jag hade en Youtube-kanal för jag tyckte det var lite pinsamt, säger Nathalie Starcevic som är youtuber och makeupartist. Men efter ett tag fick hon allt fler följare och feedback från tittare.

– Nu har jag breddat min kanal till att handla mer om livsstil, från början var det mer om sminkkollektioner, säger Nathalie Starcevic.

Tillsammans har youtubers som Nathalie miljoner följare och har kommit att bli några av de mest inflytelserika ansiktena utåt för just skönhet och makeup. De som tittar på de här videorna är oftast unga killar och tjejer.

– Jag är inget fan av detta ska jag vara ärlig och säga, för jag ser att det är unga människor som tar till sig olika sminktips som de egentligen inte behöver, för att andra gör det på sociala medier, säger Nathalie Starcevic.

Att intresset för skönhet kryper ned i åldrarna är något som märks av på bland annat sminkbutiken Kicks på A6 Center i Jönköping.

– Det är jättestor skillnad om man jämför med för några år sedan. Idag kommer unga in och har väldigt bra koll och vet vad de vill ha för att de har sett det på Youtube, säger Malin Flodin som är makeupartist och butikschef. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".