Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny tågteknik ska höja säkerheten på järnvägarna

Publicerat onsdag 5 oktober 2005 kl 11.47

I juni 2003 skadades 25 personer när ett persontåg kolliderade med ett godståg i Hok utanför Vaggeryd.
Kollisionen inträffade på ett spår som saknar automatisk övervakning, o den mänskliga faktorn orskade olyckan.
Men ny teknik är på gång, som ska förhindra liknande olyckor även på de mindre trafikerade järnvägsnäten.

Det är på sträckor som den mellan Nässjö och Värnamo som säkerheten ska höjas. Järnvägar som är relativt glest trafikerade saknar ofta säkerhetsanläggningar som automatiserade tågstopp. Istället får man förlita sig på den mänskliga faktorn - en faktor som brast i juni 2003.
Det är tack vare en vidareutveckling av säkerhetspaketet ERTMS som säkerheten ska höjas. Systemet är egentligen anpassat för betydligt livligare trafikerade sträckor i hela Europa, men en lite mer avskalad, billigare variant är på gång och den öppnar upp för de lågtrafikerade näten.
Enkelt uttryckt kan man säga att systemet bygger på Banverkets eget GSM-nät - alltså telefoni. Loket får och ger löpande information. En dator håller reda på tågen som ligger på samma linje och ska hålla trafiken säker. Tanken är förstås att undvika olyckor likt den som inträffade 2003.
Men det dröjer innan det nya säkerhetssystemet installeras på bland annat sträckan Nässjö - Värnamo. Först ska det testköras och först kring 2015 kan man räkna med att det finns på plats.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".