Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fortfarande telefonproblem tio månader efter Gudrun

Publicerat torsdag 27 oktober 2005 kl 15.21

Tio månader efter januaristormen har fortfarande många av Telias kunder stora problem med sina telefoner. Först i slutet av 2006 kommer alla fel vara lagade.

Idag träffade Telia Sonera representanter från länsstyrelsen och länets kommuner för att diskutera lärdomar efter Gudrun.

När stormen drog in över Sydsverige den åttonde januari i år försvann inte bara strömmen - för tiotusentals människor försvann också möjligheten att kontakta omvärlden när teletrafiken dog.

Telia fick utstå besk och massiv kritik från drabbade, kritik som sammanfattats bland annat i en rapport som länsstyrelsen lämnade in till Krisberedskapsmyndigheten i juni.

Fortfarande finns det mycket kvar att göra och många kunder i länet drabbas ideligen av telefel när provisoriska lagninar inte håller. Bo Fridén som är driftchef på TeliaSonera infrastruktur är inte nöjd med hur Telia skött sig efter stormen.

Björn Harringer är beredskapsdirektör på länsstyrelsen och har följt arbetet på nära håll. Han menar att företagens vinstintressen kan ha försenat reparationsarbetet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".