Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Krogen gav Sara fel betalkort - nu varnar banken

Publicerat tisdag 7 mars 2006 kl 07.50

Nu varnar Föreningssparbanken sina kunder för att lämna in sina betalkort vid bardisken på krogen.

En del kunder kroggäster vill nämligen göra så under en kväll, eftersom de tycker att det är smidigt att inte behöva betala för varje köp.

Men efter ett antal förväxlingar av betalkort på krogar i Jönköping är banken rädd för att någonn av deras kunder ska bli av med pengar.

Sara Haregot är en av de som har fått fel kort tillbaka på krogen:

- Det är oroväckande, sådant här ska inte hända.

Sara Haregot upptäckte felet först dagen efter, och då gick hon till banken för att spärra sitt kort. Som tur var hade inga pengar försvunnit, men på banken fick hon beskedet att det här händer varje helg.

Och det bekräftas av Jan-Anders Cronholm, vd på Föreningssparbanken i Jönköping:

- Folk får fel kort tillbaka, men hittills har det ordnat upp sig i alla fall, men om kortet hamnar hos en oärlig person - då kan det ju bli problem.

Av de krog- och restaurangchefer som Nyheterna har varit i kontakt med vill ingen uttala sig på band om det här av rädsla för att just deras krog ska bli utpekad som den som gör fel.

Men alla upplever att det här handlar om service och smidighet för kunden. Och alla är överens om att hanteringen av kort på krogarna kunde vara bättre. Någon vill inte se kortköp överhuvud taget, en annan talar om att kortavgifterna ställer till problem. Men att det skulle vara vanligt att kort förväxlas håller ingen med om.

För Sara Haregot har kortförväxlingen ställt till besvär.

- Att spärra kortet, skaffa nytt, gå till banken - och så oron för att ha blivit av med pengar när man märker att man fått fel kort.

Jan-Anders Cronholm säger att det ytterst är kundens ansvar att ta hand om sitt kort. Och blir man av med det har man inte rätt att få tillbaka de pengar som eventuellt försvinner.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".