Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Missade skicka ut faktura - elkunder krävs i efterhand

Publicerat fredag 24 mars 2006 kl 05.38
foto: David Westh

Vattenfall missade under två år att ta betalt av en kund i Jönköpingstrakten för den el han använde. Nu får kunde betala fakturan på flera tusen kronor i efterhand.

Kunden hade bara fått räkning på den fasta grundavgiften och betalat i tron att det var rätt. När tidningen kontaktar Vattenfall upptäcker elbolaget att drygt 900 kunder i Västsverige också fått räkningar på elförbrukning som är över ett år gammal.

-Vi beklagar vad som inträffat, säger Karl-Erik Olsson, informatör på Vattenfall, till Jönköpings Posten.

Felet uppstod vid en missad fakturering förra året som i sin tur fick följdeffekter. Enligt lagen ska krav på elförbrukning som är över tre år gammal, skrivas av. Vattenfall tillämpar en ettårsregel, men för att den ska bli aktuell ska vissa kriterier vara uppfyllda.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".