Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Avtal i Värnamo kritiseras: "Strider mot lagen"

Publicerat torsdag 30 mars 2006 kl 06.48

Bomässan i Värnamo har utsett Värnamo Nyheter till officiellt informationsmedium.

Mot detta reagerar Anna Bansell som är vd för den annonsfinansierade veckotidningen Finnveden Nu.

I en skrivelse till inköpskontoret vid Värnamo kommun menar hon att detta ensidiga gynnande av en tidning strider mot lagen om offentlig upphandling. Enligt den måste en kommun gå ut med anbud.

- Vi har inte ens blivit tillfrågade, säger Anna Bansell.

I ett kampanjbrev från Värnamo Nyheter står att man kommer att ge ut en tabloidtidning som ska fungera som officiellt program under mässdagarna 8, 9 och 10 september och dessutom innehålla många intressanta läsvärda artiklar som har med bostadsbyggande, inredning, energi med mera att göra.

Brevet är undertecknat av Värnamo Nyheters försäljningschef Mats Gillberg och bomässans mäss- och projektledare Hans Fagher.

Hans Fagher är också centrumledare för Värnamo City där försäljningschefen på Värnamo Nyheter Mats Gillberg sitter i styrelsen. Gillberg är också ordförande för Svenskt Handel.

- Det är självklart att det känns naturligt för dem att samarbeta under de villkoren, säger Anna Bansell.

Kommunalrådet Maria Leifland är inte heller nöjd med formuleringen ”officiellt informationsmedium”:

- Det är en olycklig skrivning.

Men mäss- och projektledaren Hans Fagher konstaterar att de behöver göra en 24-sidig tidning om boende och att det kommer att vara mässans stora marknadsföring.

- Då har jag valt Värnamo Nyheter, och det gör att vi kommer ifrån alla marknadsföringskostnader här- det tar de hand om åt oss, samtidigt som de gör det redaktionella materialet.

Ulf Johnsson, som är chefredaktör för Värnamo Nyheter, säger att han inte ser något anmärkningsvärt i att man använder redaktionen till att göra en tidning för marknadsföring av en mässa.

- Vi kommer att hantera detta material på samma sätt som vi gör med alla andra specialsatsningar, när vi till exempel gör en skogs- eller byggspecial med både annonser och redaktionell text, säger han.

Men Anna Bansell på Finnveden Nu är kritisk, inte bara mot avtalet som sådant.

- Jag anser att det är en trovärdighetsfråga. Handlar det om journalistik, eller är materialet i tidningen enbart till gagn för den man är informationsmedium åt?

Peder Losten
peder.losten@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".