Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kommuner granskar sin egen service

Publicerat torsdag 13 april 2006 kl 07.52
Växeltelfonist (arkivbild foto: Fredrik Persson/PrB)

Det kan löna sig att planera sina samtal till kommunen, det är nämligen lättare att få tag på någon på en måndag än på en torsdag.
Det är en av slutsatserna som några av länets kommuner kommit fram till efter att de granskat sig själva för att se hur man servar sina medborgare.

- Om vi jämför oss med de andra kommunerna är vi klart bäst på hemsidan säger Ann-Louise Övringe, som är controller på kommunledningskontoret i Värnamo. Har man frågor till Värnamo hittar man svaret ofta fortast på kommunens hemsida.

Fem kommuner har samarbetat kring den här självgranskningen genom ett nätverk de kallar ”Gränslös”.

Förutom Värnamo, Gislaved och Gnosjö från Jönköpings län tillkommer också Tranemo och Svenljunga kommuner.

För att ta reda på hur bra man servar sina medborgare har de valt ut 16 frågor som de velat ha svar på genom att ringa och e-posta men också genom försöka finna informationen på kommunens hemsida.

Svaren de fått fram skiljer sig mellan kommunerna.

Bor du i i exempelvis Värnamo och behöver ha reda på om du behöver bygglov för att installera en kakelugn i ditt hus, då har du 60 % större chans att via telefon få tag på någon sakkunnig på kommunen om du ringer på måndag morgon istället för torsdag eftermiddag.

Ann-Louise Övringe säger att i det här fallet handlar det främst om att tjänstemännen på Värnamo kommun inte har bärbara telefoner.

- Tittar man på exempelvis Gislaved så har de bärbara telefoner som de kan ta med på fikapausen, nu är även vi på gång att skaffa bärbara telefoner.

Men att nu kommunerna går ut och granskar sig själva officiellt på det här sättet kan för många tyckas märkligt, men Ann-Louise Övringe menar att medborgarna har rätt till bra service och kvalite för de skattepengar de lägger. Därför är de inte rädda för att granska sig själva för att se vad som kan förbättras.

- Vi är villiga att se vad vi är bra på och vad vi är mindre bra på och förbättra det vi är mindre bra på. Vi vill ha den öppenhetet gentemot medborgarna säger Ann-Louise Övringe.

Peter Dallman
peter.dallman@sr.se

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".