Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Försäkringskassan i Jönköpings i län granskad

Publicerat torsdag 1 juni 2006 kl 16.55

Sjukskrivningar på sex år, otrevligt bemötande men också effektivt utredningsarbete.

Det är både ris och ros i den första granskningen som gjorts av Försäkringskassan i Jönköpings län. Men en av de allvarligaste bristerna som försäkringsdelegationen kunnat se är långtidssjukskrivningarna.

- Man ska egentligen inte ha sjukskrivningsperioder på längre än ett år, säger Arnold Carlzon, ordförande i försäkringsdelegationen som gjort granskningen.

Långtidssjukskrivningarna står i fokus när länets försäkringskassa granskats på uppdrag av regeringen för första gången. Och det är en granskning som försäkringsdelegationen stått för - en politiskt sammansatt grupp som har undersökt hur kassan fungerar - och det genom att kontakta personer och organisationer som har kontakt med Försäkringskassan.

Resultatet är en rapport som rymmer både postiv kritk - men också en hel del problem, som långtidssjukskrivningarna. För i Jönköpings län finns 1200 personer som varit sjukskrivna i mer än två år - och 200 personer som varit det i mer än fyra år, alltför höga tal anser rapporten.

Och det håller verksamhetsledaren för länets försäkringskassa Anneli andersson med om.

- Det är inte försvarbart att ha så långa sjukfall. Vi gör nu så att vi gör en genomgång på alla ärenden som pågått mer än fyra år. Vi jobbar intensivt och vi har ett bra samarbete med arbetsförmedlingen där vi kan sätta in de här långa sjukfallen, säger hon.

Rapporten ger beröm till Försäkringskassans personal - som är både effektiv och professionell - men det verkar ändå inte alla hålla med om - bland personer som har psykiska funktionshinder upplevs kontakten med försäkringskassan ibland ovärdig - Det menar försäkringsdelegationens ordförande Arnold Carlson som varit i kontakt med olika kunder.

- Folk ringer och säger att de har blivit bemötta på ett konstigt sätt, säger han.

Trots kritiken som rapporten lyfter fram, så menar verksamhetsledaren Anneli Andersson att samarbete och utåtriktat arbete är det viktigaste för Försäkringskassan just nu.

-  Det finns säkert mycket som vi kan bli bättre på men det viktigaste är ändå att vi jobbar med attitydfrågorna ut i länet och vi har ett gott samarbete med såväl arbetsförmedling, kommun och landsting men även med företagarna, möter dom i en dialog , där vi får till oss väldigt mycket som vi kan förbättra, säger hon

Reporter Anna Eriksson
anna.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".