Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trakasserad av telefonförsäljare

Publicerat torsdag 13 juli 2006 kl 08.14

Telefonsförsäljning har blivit en riktig plåga för många. Hos nässjöbon Hans Svedén ringde det flera gånger om dagen - och varje gång han lyfte luren var det ingen där.
På konsumentverket känner man igen fenomenet.

Det är vad konsumentverket kallar för tysta samtal. Sedan 2004 har det kommit in 37 anmälningar om just tysta samtal till konsumentverket. Magnus Karpe som är jurist på konsumentverket säger till Nyheterna att mörkertalet troligen är mycket stort.

Problemet uppstår när företagen som ägnar sig åt försäljning via telefon använder sig av en maskin som automatiskt ringer upp kunderna. Problemet är att maskinen ringer också när försäljaren går och fikar och har annat att göra.

För Hans Svedén i Nässjö blev det här en riktig plåga. Tolv gånger samma dag blev han störd i semestervilan av telefonförsäljningsföretaget Transcom.

Hans Svedén polisanmälde till sist företaget för att få ett stopp på samtalen. Polisen har dock konstaterat att det inte rör sig om något brott.

Men Transcoms personalchef, Jörgen Skog, beklagar det inträffade.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".