Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Film ska hjälpa ungdomar att förstå varandra

Publicerat fredag 1 september 2006 kl 14.43
Deborah Persson är en av eleverna i det nya filmprojektet i Eksjö. Foto: Peter Dallman.

Nu ska Animerad film hjälpa högstadieelever att integreras i samhället.

Det är i Eksjö som ett nytt projekt drar igång. Totalt handlar det om 25 elever som kommer göra animerad film, som baseras på deras egna minnen.

Deborah Persson är en av eleverna som ska gå kursen, och hon gillar tanken med att film ska hjälpa till att skapa mer förståelse:

- Alla har olika bakgrund, och det är lättare att förstå någon som haft det svårt om den personen berättar om det.

Deborah Persson är en av 15 elever från prästängskolan som läsa kursen ”Animerade Minnen” tillsammans med 10 asylsökande barn som idag går i föreberedelseklasser.

De ska dela med sig av barndomsminnen till varandra för att sedan göra animerad film på minnena.

Genom att dela med sig så ökar förståelsen för varandra, säger projektledaren Irene Lopez.

När hon fick frågan om att leda projektet tackade hon ja, men hon ville göra på sitt sätt:

- Jag är så trött på integrationsprojekt som pekar på olikheter mellan kulturer. Jag tänkte att vi ska kolla på likheter istället. Minnen är sen sådan sak.

Peter Dallmann
peter.dallmann@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".