Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Framtidens järnväg i Jönköping presenteras

Publicerat torsdag 19 oktober 2006 kl 08.09

Tunnel, bro eller utfyllnad i Vättern? Idag presenterar Banverket fem olika alternativ för hur framtidens järnväg ska gå genom Jönköping. Förslagen ställs ut i Juneporten.

Men det blir en dyr ombyggnad.
-Det är allt mellan 50 miljoner och flera miljarder, säger Magnus Alfredsson, projektledare på Banverket.
Fem olika alternativ med fem helt olika kostnadskalkyler handlar det om. och att något behöver göras åt tågpåret är klart. Idag klarar det knappt av all tågtrafik som passerar på banan mellan Jönköping och Nässjö. Störst är problemen mellan resecentrum och Rocksjön. 
Idag presenterar Banverket en utställning på fem alternativ till utbygnad av dagens enkelspår. Det handlar om att antingen bygga ett nytt spår intill det som redan finns, eller att bygga två nya spår som dessutom flyttas ut cirka 20 meter i Vättern.
Det tredje alternativet är ett dubbelspår på en broför att skapa mer plats. Och så det dyraste förslaget: att bygga dubbelspår i en tunnel under mark.
Det sista förslaget är att göra lite tekniska förändringar i det enkelspår som redan finns. Det blir  billigt men är knappast intressant. Det bedömer banverkets projektledare Magnus Alfredsson.
-Det blir för små förändringar för att vara någon idé, säger han.
Han är också tveksam till tunnelalternativet.
-Det blir väldigt dyrt, och det blir så stora lutningar att godstrafiken kommer att få problem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".