Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Företag hittar ny kompetens hos utlandsfödda

Publicerat måndag 23 oktober 2006 kl 15.40

Det finns en stor potential hos människor med utländsk bakgrund när svenska företag ska etablera sig utomlands.

Det är rumänskfödde Cornel Oancea ett bevis på.

När företaget Trioplast i Smålandsstenar skulle etablera kontakter med Rumänien tog man hjälp av Cornel, som vanligtvis jobbar med helt andra saker än export inom företaget.

Anledningen är att han kan språket och kulturen, samt att han har goda kontakter i landet.

- På internet hittade jag att det skulle vara en plastmässa i Rumänien, och då fick jag klartecken från ledningen att åka dit och kolla på vad det handlar om.

På Trioplast i Smålandstenar har man länge tänkt på att ta hjälp av anställda med utländskt ursprung när man vill etablera sig i landet de kommer ifrån.

För några år sedan, när företaget skulle knyta kontakter i Ryssland, tog man hjälp av en anställd som ursprungligen kom från landet. Och nu har man gjort likadant när man vill öka handelskontakterna med rumänska företag.

Cornel Oancea tror företaget tjänat väldigt mycket tid och pengar på att använda honom istället för att skicka ner en svensk direktör till Rumänien:

- Säkert 50-60% har man sparat sett i tid, säger han.

- Allt går fortare när du kan språket!

Och att ta tillvara på kompetensen hos svenskar med rötterna i annat land har också börjat uppmärksammas på andra håll.

Som vi berättade i Nyheterna i morse håller Högskolan i Jönköping på med ett projekt i Gnosjö, där vietnamessvenskars kunskaper ska användas för att förbättra handelsförbindelserna med Vietnam.

Men även om det finns några ljus i mörkret är företag fortfarande väldigt dåliga på att använda sig av kompetensen hos utlandsfödda. Det menar Bengt Viktorsson, direktör på Länsarbetsnämden.

- Det är ovanligt att företag jobbar så här. Det är en ovana.

- Kanske är vi lite rädda för andra kulturer.

Bengt Viktorsson menar att det är dags för företag att öppna ögonen. I alla fall om man vill överleva som företag i framtiden.

- Utnyttjar vi inte dessa möjligheter går vi bakåt, så enkelt tror jag faktiskt att det är, säger han.

Peter Dallmann
peter.dallman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".