Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kommunernas reklamkampanjer har ingen effekt

Publicerat måndag 30 juli 2007 kl 11.37

Hälften av Sveriges kommuner driver kampanj för att öka inflyttningen. Nu påstår forskare att kampanjerna inte har någon effekt, det är annat som styr inflyttningen.

Grums är en av kommunerna som har använt sig av Tv-reklam, där har inte inflyttningen ökat efter reklamen.

Reklamkampanjerna kostar Sveriges kommuner 50 miljoner kronor per år. Nu påstår forskare att kampanjerna inte har någon mätbar effekt. Man tror att en marknadsföringskampanj ska få antalet inflyttade öka men jämför man med kommuner som inte marknadsför sig gör det inte det säger Tomas Niedomysl, bostadsforskare vid Uppsala universitet.

Grums kommun har under de senaste två åren lagt 200 000 på marknadsföring, trots en kärv ekonomi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".