Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dålig arbetsmiljö inom polisen

Publicerat söndag 12 januari 2003 kl 08.40
Länspolismyndigheten får skarp kritik av Arbetsmiljöverket när det gäller arbetsmiljön inom polisen.
Det var huvudskyddsombudet hos polisen som upplevde en tilltagande oro på arbetsplatsen och därför kallade in arbetsmiljöinspektionen. Sammantaget visar resultatet av inspektionen på en hög arbetsbelastning. Poliser har inte alltid tid att ta lunch och en del hade arbetat 300 övertidstimmar redan i slutet av augusti. Informationsrutinerna är dåliga. Den ena avdelningen vet inte vad den andra gör och man saknar vardagsinformation. Det här gör att många känner frustration och vanmakt. Enhetschefer upplever bland annat att de måste lägga ner stor arbetstid på arbete som inte upplevs som polisiärt som till exempel att hjälpa hemtjänsten, utföra handräckningstjänster åt myndigheter, ordna det socialen inte kan och vill, genomföra sjuktransporter och andra omhändertagande uppgifter. Det som kännetecknar deras arbetssituation är att organisationen är otydlig, chefsrollen omöjlig och målen är orealistiska i praktiken. Det finns många faktorer som tillsammans skapar obalans mellan krav och möjligheterna för poliserna att kunna möta som, konstaterar Arbetsmiljöinspektionen som senast den 31 mars vill ha svar på vad Länspolismyndigheten har gjort för att arbetsmiljön ska bli bättre inom polisen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.