Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Kom igång lagom hårt

Publicerat söndag 25 januari 2009 kl 11.30
Foto Björn Larsson Rosvall / Scanpix

Försäljningen av gymkort ökar i takt med att nyårslöftena ska infrias om ett hälsosammare liv. Anki Johansson på SATS i Karlstad menar att många som ska komma igång med träningen gör misstaget att lägga ribban för högt och då är det lätt att motivationen tryter.

– Kör man för hårt i början är risken stor att det blir bakslag, säger Anki Johansson.

Börja lätt två dagar i veckan och variera träningen för bästa resultat. Men en viktig del är den mentala biten och få in träningen i vardagen.

– Man kan lyssna på andra men i slutändan är det du som gör dina egna val, så sätt dig själv mer i fokus.

På en motionscykel i gymmet sitter Nathalie Ågren. Hon tycker det är viktigt att träna med en kompis för att inte tappa motivationen.

– Det är lättare när man är två, då kan man peppa varandra.

Enligt Anki tar det tre månader innan träningen gett resultat och därför är det hög tid att sätta igång för dem som satsar på beach 2009.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".