Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lätt bli lurad vid byte av teleoperatör

Publicerat tisdag 15 juli 2003 kl 14.05
30 procent av svenskarna har bytt teleoperatör från Telia sedan marknaden avreglerades för ungefär tio år sedan. Konkurrensen om kunderna växer i takt med att teleoperatörerna blir fler och ett vanligt sätt att värva kunder är över telefon.
Birgitta Svanér i Säffle blev uppringd av Tele2, och utan att godkänna något avtal fick hon några veckor senare beskedet att hon inte kunde ringa som vanligt med Telia utan nu var kund hos Tele2. Tele2 och andra teleoperatörer ringer sällan runt själva och jagar nya kunder. Istället sköter speciella säljföretag den delen av verksamheten, företag där de anställda ofta får provision som utgår ifrån hur mycket de lyckas sälja. När säljföretaget hittar en kund meddelar de Tele2, som i sin tur meddelar Telia som flyttar abbonemanget. Ett skriftligt avtal med kunden är inte nödvändigt och många företag använder sig istället av inspelade, muntliga avtal. POst- och telestyrelsen får in klagomål från missnöjda kunder och de bekräftar att det inte är ovanligt att det blir fel. Jens Petterson på Tele2 menar att värvningsprocessens många steg gör att det kan bli fel ibland. Birgitta Svanér i Säffle fick tillbaka sitt gamla telefonabbonemang när hon ringde och meddelade Tele2 att det blivit fel.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.