Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hjälp i Europas konsumentdjungel

Publicerat fredag 29 maj 2009 kl 15.22
Jolanda Girzl på Konsument Europa. Foto: Kajsa Carlsson SR Värmland.

De senaste fem åren har flera regler kommit till för att skydda och förenkla för konsumenter som rör sig över Europas gränser. Här i Karlstad finns Konsument Europa som informerar om våra rättigheter och håller koll så att reglerna följs.

Problem med flyg ute i Europa är en av de vanligaste anledningarna till att konsumenter vänder sig till Konsument Europa. Och flygresenärernas rättigheter har behandlats av Europaparlamentet sedan 2005 enligt Jolanda Girzl som är chef för Konsument Europa. Som underlag används medborgarnas alla klagomål.
– Inom hela EU var det nästan 50 000 förfrågningar om det, säger hon.

Nu måste flygbolagen ge information, ersättningar och annan service vid förseningar.

Hjälper till med problem
Konsument Europa är en enhet på Konsumentverket som jobbar med gränsöverskridande handel och hjälper till med eventuella problem som uppstår när konsumenter har handlat utomlands eller när medborgare i andra EU-länder handlat här.

Förutom flypassagerarnas rättigheter, som vi var inne på tidigare, har även reglerna skärpts för mobiloperatörerna. Europaparlamentet har beslutat om ett maxpris för samtal i utlandet och nu i sommar sänks priserna ytterligare.
– Man gjorde en översyn och tyckte att priserna låg väldigt högt och skilde sig väldigt mycket mellan länderna, det blev betydligt enklare för konsumenterna när de enhetliga riktlinjerna kom, säger Jolanda Girzl.

Alla samma rättigheter
Nu finns ett förslag från kommissionen om ett konsumenträttighetsdirektiv. Om det godkänns skulle det betyda att regler om ångerrätt och reklamation blir gemensamma för alla EU-länder. Det ska behandlas av parlamentet och medlemsstaternas regeringar och lär dröja några år innan det införs, om det blir av.

Kan både vinna och förlora
Men vad händer när alla regler blir gemensamma. Någon måste ju ge med sig, kan våra rättigheter här i Sverige försvagas?
– Det är ju alltid ett vågspel och en förhandling om vad man kan man vinna på ett enhetligt system, både när det gäller konsumenter och näringsidkare, säger Jolanda Girzl.

Hon nämner exempel på företagare som inte vågar ge sig ut på vissa länders marknader på grund av de olika reglerna, och menar att det krävs en balansgång för att få till öppenheten.
– Och sen får man vara bra på att förhandla, så att man hamnar på rätt nivå, säger Jolanda Girzl.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".