Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Värmlandsoperan

En kriminalhistoria med fem pianon

Publicerat lördag 24 oktober 2009 kl 12.36
1 av 3
Delar av ensemblen och skaparna av den här annorlunda föreställningen av Rigoletto. Foto: Laila Carlsson/SR Värmland.
2 av 3
Regissören Tobias Kratzer med en modell av scenen.
3 av 3
Ett skabbigt kök och ett gyllene rum på scenen.

Snart är det dags för Verdioperan Rigoletto att gå upp på Värmlandsoperans lilla scen. I den här föreställningen kommer förutom sångarna även tio musiker, varav fem pianister, att finnas med på scenen.

Repetitionerna av Rigoletto har precis börjat, och det är stökigt på Värmlandsoperans lilla scen. Men entusiasmen över att ha fått hit just den här föreställningen går inte att ta miste på. Inte minst operachefen Ole Wiggo Bang, är nöjd över att vinnarna av den internationella tävlingen The Ring Award, ville komma hit med sin version av Rigoletto.

– Det är en fantastiskt underhållande simultanversion, som sker i flera rum samtidigt. Och jag kan inte annat än att säga att det är ett verk som känns som nytt igen. Och den är gjort både med tydlighet, humor och tragik, säger Ole Wiggo Bang.

För regin står Tobias Kratzer från Tyskland. Tillsammans med scenografen Rainer Sellmaier och Martin Wettges, som har arrangerat musiken, har de headhuntats hit till Värmlandsoperan för att sätta upp deras gemensamma mycket speciella version av Rigoletto. I den här föreställningen göms inte musikerna undan i ett orkesterdike, utan förutom sångarna så kommer även fem pianister och fem andra musiker att finnas med på scenen.

Och enligt regissören Tobias Kratzer är Rigoletto något av en deckarhistoria, där narrens dotter förälskar sig i sin pappas arbetsgivare hertigen, en hänslynslös och promiskuös man.

Den unga tyska trion hade inte hört talas om Värmlandsoperan innan operachefen Ole Viggo Bang rusade upp på scenen, direkt efter att de vunnit tävlingen The Ring Award. Men när de hörde sig för hos Peter Konvichny, som satte upp La Boheme på Värmlandsoperan för något år sedan, och som hade mycket gott att säga, så bestämde de sig och skrev på kontraktet.

Den första december är det premiär och det är ju en del som ska falla på plats till dess. Dekoren till exempel, där flera rum är synliga samtidigt. Bland annat en gyllene salong och ett riktigt skabbigt kök.

Maja Wallstav som jobbar med rekvisita på operan sliter tillsammans med scenografen Rainer Sellmaier med inredningen, som definitivt har sett bättre dagar.

– Vi försöker att hitta en äcklig stil på köket och har varit på den eminenta Solareturen och tömt deras lager på allt som ingen annan vill ha.

Kylskåpet visar sig dock tillhöra operan sedan länge och kommer från uppsättningen av La Bohème 1991.

– Det har faktiskt en pizzakartong i sig från '91. Så här har vi återbruk. Men jag har inte öppnat den än. Pizzakartonger från '91 öppnar man inte frivilligt.

I vanliga fall så brukar operadekoren vara väldigt stiliserad, men inte i den här föreställningen, och det är kul tycker Maja Wallstav.

– Utmaningen med den här föreställningen är att det är ingen operadekor utan en talteaterdekor med ett genomrealistiskt hem. Helt plötsligt är vi nere i diskbänksrealismen, med alla hundratals föremål. Och det är vi inte vana vid. Det här är nytt för det här har vi inte gjort på väldigt, väldigt länge.

Laila Carlsson
laila.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".