Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ekonomisk smäll för Tågkompaniet

Publicerat tisdag 26 januari 2010 kl 14.05
Foto: Mark Earthy/Scanpix

Tågkompaniet upplever just nu sin värsta vinter på många år. Inte sedan stormen Gudrun för fem år sedan har kaoset varit större än det var i mellandagarna mellan jul och nyår, med förseningar, trasiga tåg och inställda turer.

Inställda tåg och förseningar har drabbat Tåg i Bergslagens resenärer extra hårt i år, och nu väntar en ekonomisk smäll för Tågkompaniet, som kör tågen, bland annat mellan Ludvika och Kristinehamn.

– Det handlar om miljonbelopp, säger vd Mats Gustafsson, som konstaterar att det är dyrt att ha dålig kvalitet.

– De störningar som vi har haft mellan jul och nyår, de överträffas väl bara av stormen Gudrun. Den 29 december hade vi trafikstörningar och kaos i trafiken som vi inte har haft sedan Gudrun slog till.

Och det var för fem år sedan som stormen Gudrun rev ner träd och ställde till med oreda på vägar och järnvägar.

Tågkompaniets vd Mats Gustafsson berättar att det den här vintern funnits dagar då i princip inte ett enda tåg gått enligt tidtabell, alltifrån mindre förseningar till helt inställda tåg. Störningarna beror på flera saker.

– Dels har ju vi en förhöjd skadefrekvens på våra fordon. Till det kommer också störningar hos andra operatörer, våra kollegor på spåren som har problem med sina grejor. Och så har Banverket problem med kontaktledning, växlar, spår och så vidare. Sammantaget blir det väldigt svårt att ha någon fungerande verksamhet i gång, konstaterar Mats Gustafsson, som beskriver situatinen som "formidabelt urusel".

Mats Gustafsson kan inte ge någon siffra på hur många tåg som stått stilla eftersom de gått sönder och behövt repareras, men fortfarande dras Tågkompaniet med fordonsbrist, som drabbar trafikanterna i form av inställda turer.

Nu börjar det vända, tycker Mats Gustafsson, även om tåg fortfarande ställs in. Alla problem och störningar kostar Tågkompaniet mycket pengar.

– Vi har ju höga kostnader för underhållet av fordon och ersättningstrafik när vi måste ställa in, och för uteblivna intäkter eftersom folk väljer att inte åka tåg när det är så här mycket störningar, säger Tågkompaniets vd Mats Gustafsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".