Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ökade klagomål på hantverkare

Publicerat tisdag 2 februari 2010 kl 06.00
Konsumentverket i Karlstad. Foto Patrik Lundin / SvD / SCANPIX

Klagomålen på hantverkare har ökat med tio procent under 2009 jämfört med 2008, det visar färsk statistik som Konsumentverket tagit fram.

– Jag tror att en av orsakerna är att det är mer förmånligt för den enskilde nu när ROT-avdraget är infört, säger Helena Olofsson, boendeexpert vid Konsumentverket.

Ända sen mätningarna började 2005 har boendefrågor legat överst på klagotoppen. Av de konsumentklagomål som kom in förra året handlade vart femte klagomål om reparations- och underhållstjänster.

– Det är väl det att det är någonting som är i vårt boende och någonting som kostar mycket pengar förstås. Men något som är vanligt är att det blir dyrare än vad man tänkt sig eller att hantverkaren inte är färdig när dem har tänkt sig heller, säger Helena Olofsson.

Finns det mycket oseriösa i den här branschen?

– Ja, det är klart att det finns en och annan som är oseriös men det är inte det som är det stora problemet. Det är att man inte lagt tillräckligt tid på att kommunicera, säger Helena Olofsson.

På andra plats i klagomålsstatistiken kommer tjänster som rör telefoni och internet och på tredje plats fordon och transporter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".